Forsiden > News > TV2 Nyhederne går frem

TV2 Nyhederne går frem

Skriver TV2

onsdag 12. april 2017, af Tom Dissing

TV2 kan fortælle at alle deres nyheder er “kommet styrket ud af 1. kvartal”, hvilket må formodes at betyde at der nu er flere der kigger med.
Skulle det være tilfældet må seertallene virkeligt have været elendige der i januar, hvilket de forresten ikke var.
I konkrete tal, havde TV2 nyhederne i sidste uge:
19’eren havde 449.000 seere, mens 22’eren havde 324.000 seere, suppleret af 18’eren der havde 246.000 seere.
Første uge i 2017, så tallene således ud:
19’eren havde 646.000 seere, mens 22’eren havde 475.000 seere, suppleret af 18’eren der havde 404.000 seere.
Altså en nedgang på:
197.000 til 19’eren, 151.000 til 22’eren og endelig 158.000 seere, færre der så 18’eren.
Det er dog heller ikke antallet af seere der er relevant.
Det er derimod den måde seerne har taget imod ændringerne af blandt andet 18’eren, der er blevet “forlænget og stærkere prioriteret”.
At det så vurderes at betyde at den har fået flere seere, må bero på en speciel udregning, da forskellen på uge 1 og uge 14 er et konkret tab på 158.000 seere, på 18’eren alene.
TV2 er dog også mere ude i de store perspektiver, når de skriver at det går bedre.
Tilbage i sensommeren 2016 blev 18’eren jo udvidet til også at vare 20 minutter på hverdage, ligesom 19’eren og 22’eren.

Og da det har betydet at antallet af seere er vokset fra 309.000 i 1. kvartal 2016 til 372.000 i 2017, hvorfor uge 14 sikkert bare var en dårlig uge, er 18’eren altså vokset.
19 Nyhederne og 22 Nyhederne er ligeledes gået styrket ud af 1. kvartal, i følge TV2.
22’eren vokser - i følge TV2 - både i share og har igen et gennemsnitligt seertal over 400.000, hvorfor uge 14 må have været specielt uheldig.
19 Nyhederne, der fortsat er TV2s nyhedsflagskib, “fastholder et gennemsnitligt seertal på 572.000, hvilket igen ser ud til at understrege at uge 14, var lidt uheldig.
Der havde formatet nemlig bare 449.000 seere.
Kombineres både TV2 og News, vokser sharen endnu engang og er altså højere end 1. kvartal 2016.
Jacob Kwon, der er ny nyhedschef på TV2, kan ydermere love at der bliver udviklet på TV2s nyheder.
Det er nemlig nødvendigt med over 1,2 millioner daglige seere, der kigger med, på trods af “en periode, hvor TV2s hovedkanal har haft en lidt vigende share og dækning”, som TV2 skriver det.
Kwon siger:
-2016 har været et stort udviklings-år hos TV2 Nyhederne, og jeg håber, det er dette arbejde, vi i 2017 ser resultaterne af i seermålingerne, starter han og fortsætter.
-Alle tre store nyhedsudsendelser har gennem det seneste år været gennem justeringer af større eller mindre omfang. For eksempel er 18 Nyhederne forlænget og er nu en udsendelse, der giver dagens første og knivskarpe overblik på TV. 19’eren har særligt fokus på relevans og har fået det faste element “19inspiration” om ting, der lykkes og kan være til inspiration for os andre, forklarer han videre og understreger at seerne elsker “19inspiration”.
-Alt, hvad vi hører om “19inspiration”, er positive tilkendegivelser. “19inspiration” er en fasttømret del af “19 Nyhederne”, men vi har også oplevet, at det kan tage op imod et år, før det store antal seere for alvor ved, hvad “19inspiration”, slutter han.
De mange succeshistorier har oplagt nok inspireret News, til også at udvikle nye formater og tiltag.
Således er eftermiddagens “News & Co”, blandt de udsendelser der dækker de store nyhedsbegivenheder, og dermed “sikrer en voksende andel af seerne i 1. kvartal”.
Og nu hvor News “går ud af i 1. kvartal 2017 med en fremgang i både seerandel og dækning”, tilskriver TV2 den udvikling med “flere nyskabelser på kanalen”.
Som omtalt, for eksempel på grund af “News & Co”, der har været med til at få flere til at kigge med fra klokken 16-18.
Kanalen er desuden gået 20 procent frem om morgenen, fra klokken 7 og 9, nu hvor DR2 ikke længere sender nyheder på dette tidspunkt.
Af andre nye tiltag, der får seerne til at kigge med er “Tirsdagsanalysen” og “Besserwisserne”, der begge er blandt de “mest populære magasiner”.
19 Nyhederne på hovedkanalen har også givet flere seere.
Mange, der - for eksempel - er ovre og kigge på hvad “Verden ifølge Trump” nu har fundet på.
For dem der ikke har fået det fulde overblik over hvad “Verden ifølge Trump”, handler om, så “handler (formatet) om holdninger og politisk opbrud i befolkningerne på begge sider af Atlanterhavet”.
Ulla Pors Nielsen, der er fungerende chefredaktør for TV 2 News forklarer:
-News har i årets første måneder bevist igen og igen, at vi er bedst til breaking news, og seerne ved godt, hvor de skal søge hen, når der sker store begivenheder. I de situationer formår vi at være præcise og opdaterende, og vi skaffer de bedste billeder og øjenvidneberetninger, starter hun og fortsætter.
-Samtidig har vi haft succes med den dækning, der viser, at News er meget mere end gul bjælke. Vi har debatteret talrige emner – fra demens til gasangreb for blot at nævne et par stykker – fordi vi er blevet bedre til at fange de emner og dagsordener, som kan foldes ud, debatteres og give ekstra vitaminer til den daglige News-flade.
Hun fortsætter om det oplagte i at følge i statsminister Lars Løkke Rasmussens fodspor til USA, på besøg hos Donald Trump.
-Vi sendte en hel aften med fokus på begivenhederne i Det Hvide Hus, men der blev også plads til et større blik på Danmarks forhold til USA og på situationen i Europa lige nu – alt sammen stærkt forberedt, produceret, formidlet og afviklet. Vi tilbød seerne substans, spænding og godt selskab, og denne dag endte som en af årets bedste og mest sete News-dage. Det vidner om, at vi selv kan være med til at ”vokse” en begivenhed og opfylde et behov hos seerne, når vi kan levere et produkt af høj kvalitet, slutter huun.
News har i den forbindelse mange planer for april.
Kanalen har allerede dække “giftgasangrebet i Syrien”, “den amerikanske bombning af en syrisk luftbase” og “terrorangrebet i Stockholm”, hvilket i alle tilfælde har givet kanalen flere seere.
Således havde News, i sidste uge, fra den 3. til den 9. april, “årets stærkeste uge”.
Og selv om at det er påske i disse dage, lover News at sende både “Verden ifølge Trump”, “Tirsdagsanalysen”, “Lippert”, “Presselogen” og endelig en “specialudgave af Millionærklubben”.
Folk der går op i business, selv om at de - potentielt - kunne have påskeferie, kan se frem til “særlige business-interviews” med Allan Polack, PFA, Jais Valeur, Danish Crown, og Niels Smedegaard Andersen, samt interviews med forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen og økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll.
TV2 News havde i følge Kantar Gallup 528.000 seere i døgnet uge 14, i 2017, heraf var 158.000 under 50 år.
TV2 News havde i følge Kantar Gallup 632.000 seere i døgnet uge 01, i 2017, heraf var 187.000 under 50 år.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?