Forsiden > News > TV2 stadig mere afhængig af abonnenterne

TV2 stadig mere afhængig af abonnenterne

onsdag 31. august 2016, af Tom Dissing

TV2 har netop frigivet deres nyeste regnskab, der er for første halve år 2016.
Og på overfladen ser det fint ud.
Der bliver tjent lidt flere penge end året før.
Dog ikke helt så mange som forventet, og de penge der bliver tjent “mere” kommer ikke fra salg af reklame.
TV2 er med andre ord godt igang med at overgå til - primært - at tjene deres penge på et stadig dyrere abonnementer, der i dette halve år henter 342,2 millioner kroner mod 320,5 millioner kroner i reklame indtægter.
Og da disse tal skal holdes op imod en stadig dalende reklame omsætning ( der stiger med 1 procent mod de forventede 3 procent ) kombineret med at seerne ser mindre TV, end året før, går det ikke ligefrem godt.
TV2 pointere at deres kanaler “kun” taber 5 procent mens alle TV kanaler taber 8 procent.
Samtidig ser det ud til at TV2 er under pres fra andre sider.
Seerne er igang med at ændre vaner.
Vaner der måske ikke er slået helt igennem endnu, men som stadig betyder at stadig flere vælger “de store pakker fra”, hvilket går ud over TV2s nichekanaler, konkret Zulu og News, hvorfor hovedkanalen nu skal “kunne noget mere”, i følge adm. direktør Merete Eldrup.
Merete Eldrup, forklarer til Finans.dk:
-Så længe vi har haft en god nicheforretning, så har vi omallokeret lidt til nyheder og sport og Dicte. Men i takt med, at vi bliver mere klemt på det andet, så kan vi blive nødt til at sige, at vi ikke kan have et underskud på hovedkanalen. Sker det, må vi se på, om vi skal have færre omkostninger eller en højere pris, slutter hun og hentyder dermed til et andet problem TV2 koncernen har, nemlig at hovedindtægten allerede er abonnenterne.
De overordnede linier, ser dog stadig godt ud.
Der blev tjent 63 millioner kroner i årets seks måneder, når alle udgifterne er betalt, hvilket er marginalt mindre end forventet, men dog stadig en slat.
Året før blev der tjent 98 millioner, men da der er blevet købt en masse ekstra sport, er det undskyldningen for den lavere indtægt i år.
Igen.
Der var en omsætning på 1,318 milliard kroner, hvilket er en enkelt procent, mere end året før.
Disse penge kommer fra 30 millioner kroner tjent på abo og 14 millioner kroner mindre tjent på reklamesalg.
Administrerende direktør, Merete Eldrup, siger:
-Økonomisk set er første halvår tilfredsstillende og som forventet set i lyset af de store sportsbegivenheder. Tilfredsheden er især stor, når vi ser på vores indholdsmæssige resultater og det digitale arbejde med vores programmer, starter hun og fortsætter.
-TV2s ambition er fortsat at udvikle indhold af høj kvalitet, og på vores tv-kanaler har seerne kvitteret med stor tilslutning til programmer som “Badehotellet”, “Kurs mod fjerne kyster” og “Moskeerne bag sløret”, og vi er stolte af det public service-indhold, vi tilbyder danskerne. Samtidig har TV2 Sport og TV2 Fri haft et godt halvår, og der er al mulig grund til at glæde sig over, at vores indsats på tv går hånd i hånd med udviklingen af de mange digitale aktiviteter på tv2.dk, web-tv, apps og på TV2 Play. 
Og så er der rent faktisk flere der ser TV2.
Alle deres kanalers samlede seerandel er nu oppe på 37,3 procent. En stigning på 1,1 procentpoint i forhold til året før.
Det er hovedkanalen der trækker, med en stigning på 1,2 procentpoint til 25,5 procent af de 20-60-årige.
På den kedelige side er der et generelt fald i seeningen, der rammer TV2 med fem procent, mens de fleste andre oplever et tab på otte procent.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?