Forsiden > News > TV2 havde faktisk et rigtigt flot 2015

TV2 havde faktisk et rigtigt flot 2015

fredag 22. april 2016, af Tom Dissing

I forbindelse med et nyligt genvalg af bestyrelsen på TV2, kom en række ting i spil.
Herunder at TV2 såmænd er klar over at “medievanerne er ved at forandre sig”.
Seerne tager nemlig i stigende grad de såkaldte “nye tjenester” og de “digitale muligheder” til sig, hvorfor TV2 koncernen naturligvis også skal tilbyde sådanne.
Det er i følge bestyrelsesformand Lars Liebst den eneste måde det er muligt fortsat at “spille en fremtrædende rolle for danskerne”, som han formulerer det.
Og noget tyder på at TV2 har “læst” deres kunder.
Der var i hvert fald fremgang på alle hylder sidste år.
Formanden forklarer:
-Levende billeder og engagerede brugere på tværs af platforme er essensen i TV2s strategi, og de digitale platforme skal tilbyde en direkte vej ind i TV2s programunivers. I 2014 var 22 procent af danskerne hver uge i kontakt med tv2.dk og TV2s apps - i 2015 var det tal steget til 26 procent. I 2015 steg antallet af abonnenter på TV 2 Play med 57 procent. Den digitale transformation er altså i fuld gang, starter han og fortsætter.
-Hurtigt og mobilt bredbånd og nye teknologier har givet seerne øgede digitale muligheder. Forbrugerne bestemmer i dag selv hvor, hvornår og hvordan de ønsker at modtage deres TV indhold. I denne omskiftelige medievirkelighed ønsker TV2 fortsat at spille en fremtrædende rolle. TV2 vil engagere danskerne i udviklingen af samfundet - og det skal naturligvis ske på de platforme, som danskerne anvender, slutter han.
TV2 har med andre ord “intensiveret den digitale transformation”, som bestyrelsesformanden pointerer det.
Alt sammen noget der kom frem på den netop afholdte TV2, hvor følgende blev valgt:
Palle Smed, Annette K. Olesen, næstformand Merete Lundbye Møller, Bjørn Erichsen, Niels Brinch, formand Lars Liebst, Jørgen Badstue, Louise Gade og Per Christiansen.
Bestyrelsesformanden kunne også tale med om nutiden.
-Forretningsudvikling, nye kompetencer, ændret organisation, nye tværgående arbejdsgange og ny teknologi skal medvirke til at øge væksten på TV2s digitale platforme - samtidig med at det traditionelle flow TV bevares. Og uanset platform skal indholdsudvikling og digitale aktiviteter fortsat være båret af høj kvalitet og relevans. Kun derved fastholdes danskernes opmærksomhed og engagement, sluttede han og nåede lige at pointere at hele 70 procent af fladen på hovedkanalen nu er dansksproget.
Lars Liebst er naturligvis også nødt til at forholde sig til en økonomisk virkelighed.
Her var der dog kun tilfredshed at vise frem.
TV2s økonomiske udvikling i 2015, var nemlig “bedre end forventet”.
Konkret blev der tjent 184 millioner kroner før skat, selv om at der blev investeret i TV2 Sport.
Omsætningen voksede til 2,638 milliarder, hvilket blandt andet skulle være afstedkommet af en såkaldt digital omsætningsvækst på 37 procent.
Bedst af alt ser seerne faktisk mere TV, igen.
Lars Liebst kunne således glæde sig over et stabilt TV kiggeri i 2015 på flow TV kanalerne. På trods af at alt far Viaplay til HBO Nordic og Netflix er på vej mod en million kunder her i landet.
Liebst fortsætter:
-TV2s kanalfamilie realiserede i 2015 en seerandel blandt alle danskere på 35,8 procent - næsten ét procentpoint over 2014. Fremgangen kan bl.a. tilskrives konverteringen af TV2 Film til TV2 Sport, som netto har bidraget med en vækst på 0,9 procentpoint i seerandel, starter han og fortsætter.
-For TV2 News blev 2015 det bedste år nogensinde, målt på seerandele. Desuden kom TV2 Sport rigtigt godt fra start og opnåede en seerandel på 1,3 procent blandt alle danskere, hvilket gør kanalen til landets største rene sportskanal, sluttede han.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?