Forsiden > News > TV2 hitter tidsforskudt

TV2 hitter tidsforskudt

Og vi elsker det

torsdag 23. marts 2017, af Tom Dissing

Fik du ikke lige set “Badehotellet” da det blev sendt, skal du ikke være ked af det.
Du er ikke alene i følge TV2.
Og da alle de andre også kigger med, når de har tid, er det såkaldte tidsforskudt TV kiggeri tæt på fordoblet i år.
Tallene der kommer fra den nye “Seer-Undersøgelse”, der er TV2, DR, MTG, Discovery Networks, Turner, Disney, Viacom og FOXs måde at måle på seernes vaner på, tyder i hvert fald på at seerne har taget det tidsforskudt TV kiggeri til sig.
Alexander Nielsen, der er Head of Audience Measurement hos TV 2 Analyse og formand for styregruppen bag den nye Seer-Undersøgelse forklarer:
-I februar 2017 udgjorde den tidsforskudte sening 6,2 procent på tværs af alle de tv-kanaler, der er med i Seer-Undersøgelsen fra Kantar Gallup. Dette er næsten en fordobling i forhold til februar 2016, hvor tallet var 3,4 procent, og det er den højeste andel, vi nogensinde har målt. Det er anden måned i træk, at andelen af tidsforskudt sening slår rekord, og baggrunden for tallet er både en stigning i forbruget, fordi det er blevet meget lettere at se programmerne tidsforskudt, samt en mere præcis måling af den tidsforskudte sening, slutter han.
Og det er netop derfor at de medvirkende broadcastere begyndte at måle seerne i forhold til netop “tidsforskudt sening”, der ikke blot ses i forhold til at et program optages, men som altså også måles i forhold til om det enkelte program bliver set i løbet af de næste syv dage efter den originale premiere.
Ganske interessant viser det sig at TV2 Charlie og “Badehotellet” er de formater der ses mest tidsforskudt.
Hele 8,7 procent af alt kiggeri på TV2 Charlie er således “tidsforskudt sening”.
TV2s hovedkanal oplever lidt af det samme med “Badehotellet”, hvor hele 207.000 seere så det afsnit der blev sendt 27. februar, tidsforskudt.
Det betyder reelt at hele16 procent af de 1,5 millioner seere der kiggede med, først kiggede med, da de havde tid.
Derfor er Kantar Gallups top 20 - så småt - begyndt at blive upræcis.
Altså indtil de såkaldte tidsforskudte tal er med.
Som eksempel havde “Melodi Grand Prix” flere seere på den oprindelige ugeliste, den uge.
Det var dog “Badehotellet” der havde flest seere, efter at de såkaldte tidsforskudte seere blev målt med.
Den nye måde at måle seerne og deres vaner på, har nu været i luften i snart 3 måneder, og begynder dermed at kunne give et mere retvisende billede af seerne og deres vaner.
Og med så mange tidsforskudte seere, der enten må optage eller se med på TV2 Play, kan der vel ingen tvivl heske om at vanen er kommet for at blive.
Suppleret med at TV2 Play jo rent faktisk begynder at ligne netop den succes som et par stykker på TV2 kunne tænkes at have tvivlet på.
Tallene der stammer fra TV2, tager desværre ikke tal med fra andre broadcastere.
Men gad vide om tendensen ikke er lignende der.
Altså at drama og andet, sendt på “faste tidspunkter”, nu bliver set mere forskudt, eftersom at det er relativt let - og i den samme kvalitet - at se disse serier via apps eller som stream.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?