Forsiden > News > TV2 opgiver seertallene

TV2 opgiver seertallene

torsdag 26. november 2015, af Tom Dissing

Det årlige “Media Talk” der afholdes på Toldboden i København, afslørede at TV2 nu er så trætte af at der findes tvivlere der ikke tror at det “kan betale sig” at annoncere på TV2, bare fordi seertallene er dalet de sidste mange år, at de nu gør noget ved det.
TV2 kunne således fortælle en nærmest måbende branche at de dropper de såkaldte TRP målinger og i stedet overgår til CPM, der cirka kan formuleres som at TV2 i stedet for seere sælger såkaldte kontakter.
Et initiativ de som bekendt tog med TV2 News for år tilbage, hvor det lykkedes dem at få stationen til at fremstå som en station der har “millioner af daglige kontakter”.
Ret flot, da denne kanal i følge TNS Gallup TV-Meter altså blot har 176.000 seere under 50 år i døgnet. ( 560.000 om ugen, red. )
Folk der har holdt den mindste smule øje med seertallene ved at de er dalet mere end drastisk de sidste par år.
En udvikling der er direkte relateret til de mange andre tilbud seerne har.
Herunder streaming.
TV2 har dog vurderet at deres produkt ( salg af plads til annoncørere, der ønsker at vise deres produkter til potentielle kunder, red. ) er så meget værd at de ikke længere ønsker at sælge det med udgangspunkt i seertal, men i såkaldte “kontaktpriser”, der omvendt kan bruges i alle sammenhænge.
Mange annoncørere nøjes jo ikke med at påvirke deres potentielle kunder via TV.
De køber også reklametekster på tv2.dk, køber programmer via AFP, ganske som de placerer annoncer på TV2s platforme, der nu også ser ud til inkludere tilbudsaviser, som TV2 er på vej med sammen med ebay, der jo ejer dba.dk.
Uanset dette bliver “Target Rating Point” eller TRP, der fortsat kan oversættes til seere, lagt i graven i 2016, hvilket må formodes at betyde at det eneste sted du vil kunne se seertal vil være på TV meter, da TV2 jo ikke længere har en interesse i at oplyse hvor mange der ser deres formater.
Kommerciel direktør, Flemming Rasmussen, forklarer:
-Vi har i dag nogle gode og effektfulde produkter, som sagtens kan stå distancen i forhold til det bedste fra udlandet, men det kommer ikke altid klart nok til udtryk, da vi bliver vurderet efter forskellige parametre. Vi arbejder simpelthen i forskellige valutaer, og der er brug for at kunne vurdere platformene på lige fod, starter han og bliver suppleret af Peter Olafsson, der er salgsdirektør.
-Vi lægger TRPen pænt i graven og overgår fra 2016 til kontaktpriser. Fuldstændig lige som alle andre uden for tv-familien. På den måde får vi en sikkerhed for, at kunden objektivt kan vurdere mulighederne på tværs af medierne, både hvad angår pris og effektivitet, startede han og fortsatte.
-Det betyder i praksis, at hvis man går på TV2, er det for at ramme bredt. Det kan faktisk betyde, at visse annoncører i fremtiden er bedre tjent med at bruge andre platforme end tv, og det er OK.
Han fortsætter.
-Vi skal kun på planen, hvis vi kan gøre en positiv forskel. Jeg tror dog, det drejer sig om et absolut fåtal af annoncører, og jeg føler mig overbevist om, at tv-kontakten til den store, brede og købestærke del af den danske befolkning vil appellere til langt de fleste annoncører, slutter han.
Dansk Annoncørforening er oplagt nok positiv.
Herfra siger direktør Otto B. Christiansen:
-Det positive set fra et annoncørsynspunkt er, at TV2 lancerer en fælles måleenhed på tværs. Det negative er, at man som annoncør skal være opmærksom på, at det ikke er det samme produkt, man tilbydes, starter han og fortsætter.
-Det betyder, at man som annoncør skal være opmærksom på, at der skal flere særplaceringer til fremadrettet. Der kan være en masse spill-over på tv, vurderer han videre.
Det korte af det lange ser uanset hvad ud til at være at det bliver billigere at annoncere på hovedkanalen, mens nicehakanalerne fortsat vil blive brugt til “de unge målgrupper”, der “bliver håndteret særskilt” på disse kanaler.
Og så betyder det at det konkret bliver dyrere at annoncere på TV2s digitale medier, mens det bliver billigere og “bredere” på hovedkanalen.
TV2 ser i den forbindelse ud til at have begået lidt af en genistreg.
Hvor det tidligere ( indtil årsskiftet ) er muligt at definere dem en annoncør vil ramme, vil der for fremtiden kun være tre grupper på hele TV2, med det forbehold at enkelte kanaler som Zulu jo ikke fanger de ældste seere.
Konkret: personer over 18 år, kvinder over 18 år eller mænd over 18 år.
MTG TV og Discovery Networks Danmark måler fortsat på TRP, men skulle efter sigende mene at CPM er en positiv udvikling. Dette fordi det vil betyde at den enkelte annoncører efterfølgende kan vælge at få fat i det samme antal kontakter på mange forskellige platforme, hvoraf enkelte tilhører MTG TV og Discovery Networks Danmark, der derfor — sådan helt tilfældigt - kunne blive nødt til at hæve kontaktprisen til samme niveau som TV2.
I enkelte tilfælde til mere end TV2, der fortsat har særdeles svært ved at levere unge kontakter.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?