Forsiden > News > TV2 tjener penge

TV2 tjener penge

onsdag 28. oktober 2015, af Tom Dissing

TV2 har netop offentliggjort deres 3. kvartals regnskab.
Og det ser godt ud.
Krisen er for længst fortid i koncernen, og der tjenes igen penge, hvorfor det forventede årsresultat er blevet opjusteret.
Det var så alle plus ordene.
Detaljen er blot at reklame indtægterne endnu engang er raslet ned.
Målt på hele året ( tre kvartaler ), går det fortsat fint med at tjene penge på abonnenterne, men elendigt med salg af reklamerne, hvilket i værste fald kunne betyde at abonnenterne der allerede betaler for at se, ud over det stadig mere målrettede indhold bliver nødt til at se reklamerne lidt flere gange.
Nu hvor hele TV2 leverer 5 procent færre kontakter.
Stadig.
TV2 skriver i pressemeddelelsen om 3. kvartals regnskab at det er et “tilfredsstillende kvartalsresultat”, hvilket naturligvis er korrekt.
Resultatet er det til trods gået “lidt ned” siden 2014, der heller ikke var en dans på roser.
Konkret fra 202 millioner kroner til et resultat før skat på 176 millioner kroner.
Den totale omsætning er det til trods steget med tre procent til 1912 millioner, hvilket er det tal der dækker over en stigning på syv procent i penge tjent på abonnementerne og et fald på fem procent i reklameomsætningen.
Og så er TV2 en særdeles dyr dame.
Driftsomkostninger, afskrivninger og finansposter er nu oppe på 1736 millioner kroner, hvilket er 84 millioner kroner mere end året før.
Kigges der på det som det hele handler om, er det svært at mene andet end at det heftige sats på abonnenter har påvirket seerfordelingen på en særdeles negativ måde.
TV2 har fortsat flotte 35,6 procent seerandel blandt alle.
Men da dette tal dækker over at der bare er 24,1 procent af de 20-60 årige der kigger med på hovedkanalen, er der altså over 75 procent af seere op til 60 år der nu ignorerer den kanal.
Finansdirektør, Peter Normann siger om tallene:
-Resultatet for 3. kvartal er tilfredsstillende - både økonomisk og i forhold til seerandele. TV2s strategi og ambition om digital transformation skrider planmæssigt frem, hvilket vi kan aflæse i den positive udvikling på vores digitale platforme, hvor bl.a. TV2 Play viser gode takter. Baseret på udvikling år-til-dato opjusterer vi resultatet for hele året, slutter han.
I den forbindelse er det bestemt på sin plads at kigge på TV2 Play.
Denne tjeneste er steget med 46 procent, målt på abonnenter.
Og som vi kunne fortælle i går, sælger TV2 nu denne tjeneste til hele antenne foreninger som en pakke, der får prisen til at gå fra 129 kroner om måneden til 39 kroner.
En udvikling der kunne tænkes at påvirke hovedkanalen og de andre TV2 kanaler, der i den forbindelse nu er nede på 55 minutter om dagen målt på alle over 3 år.
Begynder TV2 at måle TV2 kiggeriet på deres TV2 Play tjeneste, som en del af det egentlige TV forbrug, blot som tidsforskudt TV, burde antallet af sete TV2 minutter stige.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?