Forsiden > Mediepolitik > TV2 tjente 2.570 millioner kroner i 2014

TV2 tjente 2.570 millioner kroner i 2014

tirsdag 17. marts 2015, af Tom Dissing

TV2 er og bliver en af de største mediebutikker herhjemme.
Og nu hvor regnskabet for 2014 netop er blevet godkendt, er der vel ikke meget at glæde sig over et solidt overskud på 219 millioner kroner, der kort og godt forklares med “en generel fremgang i forhold til året før”.
Salget af TV reklamer endte på 1.268 milliarder kroner, hvilket er på niveau med året før.
Til gengæld endte TV2 med at kunne kræve 1.234 milliarder kroner af deres abonnenter, hvilket er en fremgang.
Merete Eldrup siger i den forbindelse:
-Udviklingen i medievanerne viser en bevægelse fra flow-tv til on demand, men uanset platform er det gode indhold og de levende billeder nøglen til vores møde med danskerne, starter hun og fortsætter.
-I strategien arbejder vi meget fokuseret med udvikling af vores digitale tilbud og en bedre udnyttelse af de levende billeder, så vores historier lever længere end de 40 minutter, et program varer, og møder danskerne andre steder end på tv-skærmen hjemme i deres stuer, slutter hun.
Derfor er det vel ganske heldigt at TV2 Play er gået frem med 40 procent, målt på antallet af abonnenter, “fra udgangen af 2013 til udgangen af 2014” og da hovedkanalen ydermere oplevede fremgang i seerandelen blandt de 20-60 årige i 2014, er der reelt ingen steder hvor TV2 ikke er gået frem.
Selv Zulus målgruppe er vokset.
Nu er denne ikke længere bare 5,6 procent. Nu er den på 6,0 procent.
TV2 forventer at tjene 150-170 millioner kroner. i år.
Årsagen til nedgangen i fortjenesten er at TV2 Film er blevet til TV2 Sport.
TV2 kunne i den forbindelse forleden løfte sløret for at de nu har solgt alle deres såkaldte årsaftaler.
Og da indtjeningen også er vokset der, ser 2015 altså også godt ud.
Mængden af solgte årsaftaler er i den forbindelse det højeste siden 2008, hvilket i følge bureaubiz.dk der bringer en artikel skrevet af en TV2 medarbejder betyder at “årsaftalerne ikke længere er et potentielt fortidsminde”.
Peter Olafsson, der er salgsdirektør på TV2 siger:
-Vi har lukket årsaftaler for betragteligt over én milliard kroner. Og det er samlet set det bedste resultat på årsaftaler siden 2008, starter han og fortsætter.
-Annoncørerne vælger ikke kun årsaftaler ud fra priserne, men også for sikkerheden med placering. Sidste år havde vi et pres på lageret i cirka 40 uger, og så kan en årsaftale sikre, at annoncørerne får deres kontakter inden for den periode, hvor de har brug for dem, fortsætter han.
-Blandt de annoncører, vi havde i 2014, oplever vi faktisk en stigning i årsaftalerne på tv.
Han bliver suppleret af adm. direktør i IUM, Michael Thim, der siger:
-Vi har indgået flere årsaftaler på print for 2015, end vi gjorde i 2014, starter han og fortsætter.
-Stigningen er reel nok, men det dækker dels over, at vi på mediavolumen er vokset fra 2014 til 2015 – både internt og i forhold til markedet. Således har vi også indgået flere årsaftaler på det digitale felt. Når vi indgår flere årsaftaler, hænger det også sammen med en anden sammensætning af kunder i forhold til året før, slutter han.
Mindshares Nino Cardel, der er direktør for Medieindkøb og Formidling, siger:
-Havde du spurgt mig for godt en håndfuld år siden, ville jeg have svaret, at årsaftalerne var vigende i volumen. Tidligere var de den store tilbagevendende begivenhed, men med krisen faldt mediepriserne, og marketingdirektørerne kendte ikke deres budgetter. Men ud fra, hvad vi kan se hos GroupM, så har årsaftalerne igen fundet et stabilt leje, og de er igen noget, man diskuterer.
Han fortsætter.
-Til gengæld får de karakter af rammeaftaler, forstået sådan at flere kanaler kommer med. Både TV2 og MTG har tv og digitale kanaler sammen, og så kan en uændret eller en let stigende årsaftale dække over et fald i tv og en stigning i det digitale. Vi forventer også, at SBS Discovery tager radio med i deres årsaftaler, slutter han.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?