Forsiden > News > Tænk har kigget lidt mere på priserne

Tænk har kigget lidt mere på priserne

mandag 16. marts 2015, af Tom Dissing

Nu hvor Forbrugerrådet Tænk for alvor tager fat på de ofte omtalte TV pakker, begynder tingene at vælte ud af skabet.
Som eksempel er prisen på “en typisk TV-pakke” vokset med noget der ligner 30 til 200 procent for de antenneforeninger, der får signaler og dermed TV pakker fra Stofa og YouSee mellem år 2009 og 2015.
Dem der køber direkte har blot oplevet stigninger på 35 procent, 43 procent og 47 procent, hvilket - mildt sagt - er en del mere end lønnen er steget med i den samme periode.
´Problemet er i følge Forbrugerrådet Tænk, at de såkaldte TV-udbyderne - dem vi kender som distributørerne - har en “tendens til at fylde flere tv-kanaler i pakkerne”.
Anja Philip, formand i Forbrugerrådet Tænk, siger følgende til Søndagsavisen:
-Forbrugerne får stoppet flere og flere kanaler ned i halsen, selvom de i udgangspunktet ikke beder om det. Vi mener, at grundpakken kun skal bestå af licensbetalte kanaler, og derfra skal det være muligt for forbrugerne kun at tilkøbe de kanaler, de vil se, slutter hun.
Det er Henrik Eske, kommunikationspartner for Stofa ikke specielt enig i.
Han siger:
-For at få mængderabatter, når vi forhandler med producenterne ( TV stationerne), må vi acceptere krav om at få deres kanaler med i specifikke pakker. Hvis ikke vi accepterer de krav, bliver det dyrere for kunderne, slutter han.
Dermed kunne helt banale forbrugerønsker om at betale mindre for adgangen til deres foretrukne TV kanaler ende med at tvinge størrelser som Stofa og YouSee til at ændre deres tilbud, og dermed tvinge størrelser som TV2 - der på få år har sørget for at alle deres kanaler nu kun sælges i abo - til at acceptere færre kanaler i de enkelte pakker.
Et hårdt slag, der må formodes også at kunne komme til at ramme SBS/Discovery hårdt da de tilbyder endnu flere kanaler, der alle - uden undtagelse - er betalings/abo kanaler, der samtidig viser TV reklamer.
I følge Berlingske Tidende er TV seerne ydermere - næsten - gået igang med at “klippe kablet”, og dermed adgangen til de kanaler de plejer at kunne se.
Alene det faktum at der er op imod ( estimerede ) 7-900.000 stream kunder, der - supplerende og på noget der ligner 12 måneder - har købt sig adgang til film og TV-serier, der først kommer senere på TV taler sin egen tydelige historie.
Og nu hvor det ser ud til at kunderne elsker streaming, er det ikke længere kun Netflix kunderne her i landet bruger op imod 90 minutter om dagen på.
Teleselskabet Telia tilbyder - som et del af et telefon abo adgang til TV kanaler og streams fra HBO Nordic i stedet.
Et tilbud, de efter sigende skulle have pæn succes med.
Teleselskabet 3 skulle ydermere være på vej ind på dette marked og lover at de i en nær fremtid (nu ?) vil tilbyde adgang til TV2s kanaler/TV2 Play med indbygget rabat, som de forventer vil få TV2 op på +200.000 stream kunder. ( hvilket samlet vil bringe antallet af estimerede streamkunder op på noget der ligner 900.000 betalende kunder )
Fælles for alle disse tiltag er - oplagt nok - at seerne selv kan vælge om de vil kigge med på deres mobil eller på et TV der er smart nok til at kunne håndtere Netflix eller andet.
Dermed kunne en del tyde på at de eneste der fortsat mener at seerne skal “tvinges” til den rabat der er indbygget i at de betaler for mange TV kanaler er TV stationerne selv og distributørerne af deres kanaler.
Og politikerne, der fortsat mener at det er helt fint at forbrugerne ikke har noget valg.
Forbrugerne har indtil videre blot “svaret igen” ved at skære i den pakke de køber sig adgang til.
Såedes har 28,7 procent af Yousees kunder nu bare adgang til den “mindste TV-pakke”.
Læs mere om Forbrugerrådet Tænk tiltag på området her

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?