Forsiden > Ny teknik > Tid til HDR 10+

Tid til HDR 10+

Brutal standard rulles ud

tirsdag 16. januar 2018, af Tom Dissing

Folk, eller rettere de store virkesomheder, der hele tiden vurderer om det er på tide med ny forbruger orienteret teknologi, ser ud til på CES2018, at have besluttet at det nu er tid til HDR10+.
Hvad er HDR10+ så for noget.
Ja du har gættet HDR delen.
Og + delen siger jo næsten sig selv.
Plusset skal løfte HDR til endnu højere ultra-high definition.
Jamen, tænker du måske.
Men det handler om at producenter af TV apparater, Blu-ray disc players/recorders og set-top bokse, stadig ikke er nået til at få “koordineret” udviklingen af markedet, så endnu flere forbrugere vælger at gå HDR, der nu er blevet til HDR+ vejen.
De ti, eller 10, som også er med, hentyder i den forbindelse - reelt - til de 10.000 nits, der er det teoretiske maksimum, en af HDR standarderne har medtaget, i håbet om at det på et tidspunkt bliver muligt at bruge et TV som højfjeldssol.
Uanset dette, er HDR10+, rent faktisk på vej til at blive til en størrelse, nu hvor HDR10+ gruppen, for alvor kaster sig ind i at “forbedre” HDR oplevelsen, hvilket jo både kræver bedre/ordentlig hardware, og endnu mere indhold der kommer i den “maksimale” HDR kvalitet, der - for en god ordens skyld - ikke er endeligt defineret, da HDR jo - fortsat - er mange ting, der - i princippet - ikke skal defineres af denne gruppe.
En af medlemmerne i gruppen er Danny Kaye, der er executive vice president of 20th Century Fox, and Managing Director of the Fox Innovation Lab.
Han siger:
-It was important for us to create an open system that is flexible and offers a viewing experience much closer to the filmmaker’s creative intent for the film, starter han og hentyder altså til at indholdet skal op på et “højere niveau”, end det er idag.
Han fortsætter.
-Together with Samsung and Panasonic, we aim to standardize the licensing process making it easy for partners, including content creators, television and device manufacturers, to incorporate this technology and improve the viewing experience for all audiences, slutter han.
Når HDR10+ “licens programmet” åbner, kan alle der er med i gruppen, eller som ønsker et lille klistermærke på deres produkter, der - næsten - garanterer kvalitet, få det, hvilket reelt beyder at indhold hardware og lidt til, der efterlever HDR10+ “kvaliteten” kan vurderes som “pænt suverænt” og med garanti lidt af en oplevelse, da standarden ser ud til at kræve en masse af producenter og indholds producenter.
Toshiharu Tsutsui, director of Panasonic’s TV Business Division siger:
-By bringing together know-how and technology from the three founding companies, HDR10+ has the potential to deliver considerable picture quality benefits to both viewers and creators alike, starter han og fortsætter.
-Accordingly, Panasonic anticipates wide support for HDR10+, slutter han.
Blandt de operatører der allerede supporterer HDR10+ er Amazon Prime Video, der producerer deres bilshow efter HDR10+ “standarten”, suppleret med stadig mere indhold på hylderne der ligeledes er produceret til at efterleve HDR10+.
Konkrete produktioner er “The Grand Tour”, “The Marvelous Mrs. Maisel” og “The Man in the High Castle”, der selv på helt almindelige TV og i HD, ser superheldigt ud.
Vi gætter på at det ser endnu bedre ud på et UHD HDR10+ TV.
Det er muligt - til en hvis grad - at læse hvad det er hardware og indhold skal efterleve for at kunne blive defineret som værende i HDR10+ kvalitet her
Som vi forstår det, er det indtil videre ( kun ) 20th Century Fox, Panasonic og Samsung, der har skabt “produkter” der efterlever HDR10+ teknologien.
Der ud over det visuelle også inkluderer en række Meta data standarder til både UHD TV og Blu-ray disc afspillere og optagere.
Som vi læser det, kan selv et-top bokse forventes at få deres “ordrer” fra meta data, hvis de vælger at efterleve HDR10+ “reglerne” i fremtiden.
Det lidt mere uklare er så hvad HDR10+ rent faktisk betyder for indholdsproducenter.
Det eneste vi har kunne finde frem, er at HDR10+ reelt er en Samsung opfindelse, der baserer sig på HDR10, altså en slags Dolby vision.
Og selv om at det ikke er meningen at et - for eksempel - TV apparat skal “kunne vise” 10bit opløsning, skal det kunne “forstå” en 10bit opløsning.
Indholdsproducenter må dermed formodes at skulle til at levere drama som slutprodukt i 10bit, hvilket reelt betyder at det skal optages i 12 eller 16bit, for at have noget at “tabe/arbejde med” i processen.
Som pointeret har Amazon Prime allerede valgt denne standard, der blandt andet kan håndtere “dynamisk metadata” modsat HDR10, der bruger statisk metadata.
Dermed er det - blandt andet - muligt at visuelt ændre på et “dumt” TV apparat hurtigere end det slev kan nå at “læse billederne” og skrue op for den indbyggede lysstyrke.
Greg Hart, Vice President of Amazon Video, worldwide sagde sidste år:
-At Amazon, we are constantly innovating on behalf of customers and are thrilled to be the first streaming service provider to work with Samsung to make HDR10+ available on Prime Video globally later this year, sluttede han.
Dermed er det - tæt på - at HDR10+ reelt fordrer de samme specs som Dolby Vision, der er en 10 bit 10.000 Nit standard, med statisk meta data, der nu er blevet dynamisk.
Vi formoder at det kun er i ultra high end TV paneler at du finder HDR10+, i de nærmeste par måneder.
Warner Bros. Home Entertainment skulle slutteligt også være på vej til at supportere HDR10+.
Teknologien blev vist frem og diskuteret på CES2018, hvor blandt andet 20th Century Fox viste produktioner frem produceret til HDR10+ standarden, vist frem på de nye Panasonic HDR10+ paneler, der var dem alle talte om på CES.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?