Forsiden > News > True Award uddelt

True Award uddelt

Og der var cirke en enkelt vinder

mandag 6. november 2017, af Tom Dissing

Årets bedste reklamefilm-priser er netop blevet uddelt.
Noget der skete i fredags, på Langelinie i København.
I bedste stil lige ved vandflyveren, der kunne have fløjet kollagaer ind fra provinsen.
Den var dog ude og lave noget andet, hvorfor True Award endte med at ligne en ren Københavner begivenhed.
Dog med en enkelt afstikker til Odense.
Det var nemlig “Odense” der løb med de fleste priser.
Dette dog forstået sådan at det var et “Københavner bureau” der har lavet en film for TV2, som - stort set - løb med alle priserne.
Eller som et par medier var inde på i løbet af weekenden.
& Co løb stort set med alle priserne.
Aftenen blev præsenteret af Christian Fuhlendorf, foran omkring 300 betalende gæster, der kunne nyde sig selv på storskærm, som en af sponsorerne, GearGuys sørgede for fungerede.
Og selv om at de meste handlede om priser for film, startede aftenen et helt andet sted, nemlig med en “Otto Speciel”, der hentyder til at den tidligere direktør for Dansk Annoncørforening, Otto B. Christiansen, var med til at starte True Awards op for 11 år siden, hvilket i år resulterede i en såkaldt “special mention” og den omtalte drink der senere kunne nydes i baren, der var sponseret af RedRental og Film Gear.
Nå men hvem vandt så?
Her alle vinderne
11 priser gik til & Co. - grundliggende for “Alt Det Vi Deler”
Moland Film Company løb med 7 priser
Robert/Boisen & Like-minded og Gobsmack fik hver fire priser af sølv, heraf tre var for “Spritstiv Speeddate”, der ganske som “Help A Dane” for Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden endte med at gøre Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden til Årets Annoncør.
Lærke Herthoni endte som “The True Talent”.
The True Award 2017
Årets film – Grand Prix - “Alt det vi deler”

Annoncør: TV 2
Bureau: & Co. / NoA
Producent: Moland Film Company og & Co. Production
Producer: Tobias Kampmann, Christian Bévort,
Anne-Mette Lund & Anders Thoustrup Darre
Art Director: Rune Petersen
Tekstforfatter: Johan Køhler
Instruktør: Asger Leth
Motivation fra juryen:
Den film som løber med prisen som Årets Film True awards grand prix er en klar vinder i år. Den har raget statuetter til sig og i den grad gjort sig bemærket her i aften – men også rundt omkring i verden. ‘Det vi deler’ er Årets film. Stort tillykke til &CO/NoA, Moland Film Company og TV 2.
Bedste film - TV og Biograf
Sølv - “Alt det vi deler”
Sølv
På beløbet siden 1983
Annoncør: Dankort
Bureau: Charlie Tango
Producent: Bacon CPH & Charlie Tango
Producer: Samuel Cantor & Magnus Åkerstedt
Kreativ Direktør: Rasmus Laumann
Instruktør: Tomas Jonsgården
Bronze
Lysglimt
Annoncør: McDonalds Danmark
Bureau: DDB Copenhagen
Producent: Spoiled Productions
Producer: Filippa Borg Von Bülow & Kristina Karlsson
Art Director: Cecilie Öberg
Tekstforfatter: Thomas Fabricius
Instruktør: Kasper Torsting
Bedste Film - Online
Guld - Alt det vi deler
Motivation fra juryen:
Det kræver kun et enkelt rum at få din opmærksomhed.
Det kræver kun en enkel voice over at få dig til at lytte.
Det kræver kun en enkel indsigt at få dig til at tænke.
Det kræver kun en enkel scene at få dig til smile.
Det kræver kun en enkel film at få dine hår til at rejse sig.
Lad os rejse os op for den bedste online film som fik os til at dele.
Sølv - Help a dane / Bertelsen Thai
Annoncør: Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden
Bureau: & Co. / NoA
Producent: & Co. Production
Producer: Thomas Hartebeck
Art Director: Ole Hoffmann & Kristoffer Winther
Tekstforfatter: Kristian Eilertsen
Instruktør: Peter Harton
Bronce
Hvornår er man gammel nok?
Annoncør: Børnefonden
Bureau: Robert/Boisen & Like-minded
Producent: Gobsmack
Producer: Christina Erritzøe
Art Director Niklas Hultquist Andersen & Mads Nicolai Mardahl
Instruktør: Niels Nørløv-
Bedste film - Online - Entertainment
Guld - Alt det vi deler
Motivation fra juryen:
Entertainment kategorien fejrer kreativitet, der gør content til kultur og det må man i den grad sige at dette værk gør. Man har i den grad lyst til at se filmen til ende – man må bare se mere. Filmens dramaturgi og budskab kombineret med tendens i tiden og en perfekt timing medførte, at denne vinder helt fortjent blev et globalt fænomen, hvor man på tværs af forskellige kulturer og samfundslag forstod filmens budskab og tog det til sig. Se, det er underholdning i verdensklasse.
Sølv
Spritstiv Speeddate
Annoncør: Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden
Bureau: Robert/Boisen & Like-minded
Producent: Gobsmack
Producer: Christina Erritzøe & Stefan Pflug
Art Director: Frederik Voetmann & Niklas Hultquist Andersen
Instruktør: Niels Nørløv
Bronze
Nederen Forældre / Filips far
Annoncør: Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden
Bureau: & Co. / NoA
Producent: Honeytrap / & Co. Production
Producer: Malene Dyhring & Anne-Mette Lund
Art Director: Rune Petersen
Tekstforfatter: Johan Køhler
Instruktør: Simon Bonde
Bedste film - Online - Viralt
Guld - “Alt det vi deler”
Motivation fra juryen:
Hvis en film skal gå viralt, skal den formå at røre os i en grad, så vi får lyst til at vise den til vennerne på de sociale medier. Det må man sige, er lykkedes for årets vinder af ‘Bedste film online viralt’. Den er nærmest definitionen på en viralfilm. For det er en film, der ikke bare er blevet set og talt om i hele verden. Dens navn kunne også være navnet på selve kategorien. For alt det der går viralt, er jo netop: Alt Det Vi Deler.
Sølv - Help a dane / Bertelsen Thai
Sølv -Spritstiv Speeddate
Bedste Filmkampagne
Guld - Help a dane
Motivation fra juryen:
Help a Dane kampagnen har sat barren højt med et dejligt, forfriskende, nyt take på et efterhånden velstegt emne. Kampagnen belønnes især for eksekveringen, som ikke kun formåede at underholde og informere danskerne, men i den grad skabte international årvågenhed – især iblandt de lokale på de mest udsøgte turistmål, der nu hjælper med at passe på os røde hvide.
Sølv - Spritstiv Speeddate
Bronze
Scamster
Annoncør: Danske Bank
Bureau: Advice A/S
Producent: The Woerks
Producer: Thomas Veyssiere Gram
Tekstforfatter: Nino Dedenroth
Instruktør: Torben Kjeldstrup
Bedste instruktion
Guld - The King
Instruktør: Martin de Thurah
Annoncør: Playstation
Bureau: BBH
Producent: Epoch Films
Motivation fra juryen:
At skabe film er en konstant organisk proces hvor de mindste detaljer er afgørende og hvor ofte uventede svære kompromiser skal besluttes under stort pres for at lykkes med filmen.
Det kræver en stærk vision, stort overblik, is i maven og ikke mindst en utrolig kreativ forståelse for mediet.
Der er ingen tvivl om at årets nominerede besidder netop de egenskaber men alligevel var der én der skilte sig ud.
En imponerende film i international klasse, der er kompromisløs på alle niveauer og alligevel formår at holde fast i nogle af instruktørens særlige karakteristika i eksekveringen.
Sølv
In Cold Blood
Instruktør: Casper Balslev
Annoncør: Alt-J
Bureau: Black Dog Filmslack
Producent: New Land
Sølv
Carlsberg TED X
Instruktør: Rune Milton
Annoncør: Carlsberg
Bureau: Happiness Brussels
Producent: Nobody cph
Bronze
Celebrate Yourself
Instruktør: Martin Werner
Annoncør: Kari Traa
Bureau: Wibroe Duckert & Partners
Producent: Bacon CPH
Bedste foto
In Cold Blood
Fotograf: Niels Thastum
Annoncør: Alt-J
Bureau: Black Dog Filmslack
Producent: New Land
Motivation fra juryen:
Når filmens fortælling forankres i filmkameraet, opstår der noget magisk. Virker det samtidig legende og næsten ubesværet, så efterlades vi med følelsen af, at selv det mest komplicerede har været simpelt. Der er bare intet simpelt over den her film, og selvom det kan virke sådan, så er det de færreste, der kan iscenesætte rå natur og vold på en så filmæstetisk velorkestreret måde, at det virker let at få godt skuespil ud af en mus.
Bedste klip
Carlsberg TED X
Motivation fra juryen:
Når klipning er værst føles den formalistisk og forudbestemt – krampagtig og rigid som var den formuleret ud fra en forudgående præmis, der overser, at klipningen i sig selv er en gennemgående kreativ proces.
Når klipning er bedst, ligesom i årets vinderfilm, så flyder fortællingen på en levende og balanceret måde, hvor det dramaturgiske forløb fortælles med en overbevisende lethed og med en ligevægt mellem den følelsesmæssige oplevelse og historieforløbets fremdrift. Hvor man tør klippe hurtigt videre fra selv de mest smukke kompositioner, fordi det er i filmens interesse – hvad enten det er et hologram eller en elefant.
Bedste sound design

Lad dig ikke begrænse: Ihan
Sound designer: Bjørn Vidø / Freezone
Komponist: Patrizia Helander & Barbara Chamoun
Annoncør: Telia
Bureau: Hjaltelin Stahl
Producent: Pegasus Production
Motivation fra juryen:
Sound design har en unik funktion i historiefortælling, hvilket bestemt også gør sig gældende for vinderen af årets Bedste Sound Design.
Sound Designet gør os nysgerrige med sin stemningsskabende og overraskende sammensætning. Vores følelser bliver vækket, og det er så sofistikeret, at lyden alene kan fortælle den medrivende historie.
Bedste filmmusik
Carlsberg TED X
Sound designer: Kevin Koch
Komponist: Jonas Horsted Larsen
Motivation fra juryen:
Vinderen af årets bedste filmmusik er et stykke musik, der på fornemmeste vis formår at tryllebinde og fastholde stemningen, samtidig med at den intensiverer og underbygger filmen, uden på noget tidspunkt at stjæle opmærksomheden fra historiefortællingen og billederne.
Årets bedste filmmusik er larmende subtilt og løfter filmen uden at bruge så meget som en muskel, hvilket leverer historien og budskabet på fineste vis.
Bedste visual effects/3D
Laughing Horses
VFX-/CGI Artist: Jan Tvilling & Jonas Drehn / Bacon X
Annoncør: Volkswagen
Bureau: Grabarz & Partner
Producent: CZAR Hamburg
Motivation fra juryen:
Det kræver teknisk snilde og fingerspidsfornemmelse at bygge bro mellem den virkelige og den computer-genererede verden. De visuelle effekter skal både hjælpe seeren ind i filmens univers samt videreføre den æstetiske linje – uden at stjæle rampelyset. Årets vinder har på fornemmeste vis formået at integrere effektarbejdet i billederne som et bærende element, hvor ikke blot fortællingen men også humoren hjælpes på vej. Der er ganske enkelt tale om kreativitet og håndværksmæssig kvalitet på et højt internationalt niveau.
Bedste Production Design

In Cold Blood
Production-/Set Designer: Anna Gry Skovdal
Motivation fra juryen:
Vi ser en kvinde i et tomt lokale – hvem er hun, hvor kommer hun fra, og hvor er hun på vej hen? Et godt production design kan besvare alle disse spørgsmål – og nogle gange i en enkelt indstilling. Production designerens rolle er at afkode filmens tema og på den mest naturlige måde føre det videre i billedet igennem regi og set design.
Aftenens vinder er et pragteksempel på gennemført storytelling, der udover at tilføje et ekstra lag til karakterne også fortæller historien på eksemplarisk vis. Production designet er ganske enkelt gennemført, dragende og visuelt appellerende på et sjældent set højt niveau.
Norstats publikumspris
Alt det vi deler
Motivation fra juryen:
Vinderen af True Talent – TV 2 prisen er et af Skandinaviens mest lovende instruktørtalenter – med en karriere, som har taget hurtig fart. Med et enormt drive og passion for filmhåndværket har vores vinder skabt sig et navn i branchen og arbejder allerede på et internationalt niveau. Årets talent har en sans for smukke billedkompositioner og stærke portrætter af karaktererne i sine film. Årets talent har instrueret populære reklamer for brands som Georg Jensen, Arla, Volvo og Audi og har allerede modtaget priser fra The One Show, Eurobest og Cannes Lions.
Årets annoncør

Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden
Årets bureau

& Co. / NoA
Årets Producent
Moland Film Company

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?