Forsiden > News > UK YouGov analyse siger god for TV reklamer

UK YouGov analyse siger god for TV reklamer

De lever og bliver set selv om flere vælger SVoD

onsdag 27. september 2017, af Tom Dissing

Mange går måske og tror at TV reklamer har det dårligt.
Nu hvor der er 1,3 millioner SVoD abo her i landet.
Det er dog langt fra tilfældet, hvis en ny analyse fra YouGov har ret.
YouGov har nemlig målt på forbrugernes vaner, i forhold til såkaldt “traditionelle TV reklamer” og “TV annoncering” i det hele taget.
Og TV reklamer er “still alive and kicking”.
Selv folk der primært bruger SVoD tjenester som Amazon eller Netflix, ser faktisk også TV reklamer.
Antallet af seere - i England - er nemlig langt fra faldet som forbruget af SVoD ellers kunne antyde.
Igen.
YouGov, der i dette tilfælde har målt på det engelske marked, der må formodes at minde om vores lokale, kan notere sig en udvikling.
Men da antallet af “sete reklamer” er stortset uændret i England, formoder de at SVoD forbruget - stort set - ikke påvirker “forbruget” af reklamer, hvorfor TV reklamer fortsat burde “virke”.
Forbrugerne er kort og godt for “mange sidede”, da deres vaner - på trods af et voksende SVoD forbrug - stadig inkluderer TV, nærmest uanset hvad des er “på deres TV”.
45 procent af dem der reelt kun har adgang til SVoD, kan fortsat huske at have set TV reklamer, over de sidste par uger.
Antallet af SVoD seere, der ingen reklamer kan huske, er dog voksende, da disse tjenester jo typisk er netop reklamefrie, hvorfor denne gruppe må formodes “kun” at se SVoD, og dermed ikke ser TV.
Dette antal af seere - der primært set SVoD - er i den forbindelse voksende, så der er altså tale om en udvikling.
Igen.
45 procent ser altså reklamerne, selv om at de kun har adgang til Netflix eller Amazon.
Vurderingen fra YouGov er derfor at mange SVoD-only kunder, rent faktisk også ser de FTA kanaler, der er reklamefinansieret og som ikke kræver abo.
Tiltag som TV3 - for eksempel - står bag herhjemme, hvor det er muligt at se en eller flere TV3 kanaler, mod at de bliver afbrudt af reklamer som “på flowTV”.
YouGov finder i den forbindelse at 57 procent af SVoD kunderne også ser FTA kanaler, hvilket her i landet ville være DR og TV3, mens hele 63 procent af SVoD brugere også køber adgang til en række betalings kanaler, og derfor ser reklamerne der.
Det engelske marked er forskellig fra vores lokale, hvilket understreges af at SVoD kunder - generelt - stadig ser de store “næsten PBS” hovedkanaler, som ITV 1, som 48 procent af SVoD kunderne har set, mens 51 procent har tjekket Channel 4 ud på de sidste 30 dage.
Uden at kunne definere hvad det betyder er der - til sammenligning - “kun” 28 procent der har set Channel 5, hvilket kunne tænkes at hænge sammen med at denne kanal har en mindre målgrupe?
Stephen Harmston, Head of YouGov siger:
-People watch TV in different ways but it doesn’t necessarily follow that the number of people watching traditional television have fallen that much. These broadcasters and their advertisers need to be realistic but not panicked about the challenge to them from subscription video on demand providers. While the likes of Now TV and Netflix inevitably siphon off some viewers some of the time, they are not taking most the traditional broadcasters’ viewers most of the time, slutter han.
En del-detalje ved denne YouGov analyser ser ud til at være at rigtigt mange nu binger.
Således har 53 procent af “alle seere uanset vaner” binget inden for de sidste 30 dage.
Typisk blot to episoder, men stadig to timer med “Game of Thrones” eller “The Crown”, der er de to mest sete serier i England er dog lidt af en omgang.
Når der binges, hvilket altså sker hos SVoD tjenesterne, vil det - på sigt - påvirke antallet af reklamer og antallet af gange den enkelte ser den enkelte reklame.
Indtil videre vurderer YouGov at forskellen på dem der binger og dem der ikke binger, er 28 procent versus 25 procent ( der har set en bestemt reklame i løbet af den sidste uge, red. )
Stephen Harmston fortsætter:
-Clearly advances in technology have changed the way we view TV – and box sets are now an everyday part of television. But what is interesting is the extent to which technology has changed the culture of viewing – you don’t have to have a subscription to binge, as shown by the number of Freeview viewers that watch successive episodes in one sitting. However, despite this shift in culture, box set bingers are not an alien species of TV viewer. They still notice television adverts and they are still an audience brands can go after through TV ads, slutter han.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?