Forsiden > News > Ultra i BBC3s fodspor om 3-4 år

Ultra i BBC3s fodspor om 3-4 år

tirsdag 13. september 2016, af Tom Dissing

DR ser ud til at have bemærket at de 7 til 12 årige ser væsentligt mindre - læs overhovedet ikke - TV end de gjorde for 50 år siden.
Årsagen er oplagt nok de der Internet, hvor de unge ser YouTube, FaceBook og hvad der er hot i denne uge, i stedet for at sidde helt stille foran et TV, og vente på at flow TV fortæller dem hvad der sker.
Sidste nye tal, der er absolut uforklaret, fortæller at de helt unge, altså de 7 til 12 årige nu ser 17 procent mindre Ultra end året før.
Eller også er det 17 procent af dem der bare ikke ser Ultra, mere.
Derfor har DR besluttet sig for at flytte kanalen over på det der Internet, hvor DR fortsat ikke rigtig er til at finde.
Vi kiggede tidligere på dagen, på DRs YouTube side. ( hele DRs YouTube side,red. )
Her er der uploaded 4 vidoer den sidste måned.
Og med 2128 “seere” på den mest sete, og 141 der har tjekket den mindst sete, kan der vist ingen tvivl herske om at DR stadig har et eller andet at lære i forhold til det der Internet.
Desværre ser det ud til at “hele DR” og DR Ultra er to forskellige ting, hvorfor der såmænd også findes en DR Ultra side på YouTube.
Her sker der omvendt en hulens masse.
Den sidste måned er der således uploaded 130 videoer.
Og nu hvor Page Four har været forbi Sofie Linde Show, er det uden tvivl det mest sete klip.
Et klip over 35.000 har kigget med i sidste uge.
Med andre ord et klip der har flere seere på YouTube, end det mest sete program på: TV3 Puls, Kanal 4 ( næsten ), Ultra ( Næsten, da der var 45.000 der så showet på TV ), Disney, TLC, Discovery, ID, Cartoon Network, Eurosport, TNT og MTV.
Dermed kan det undre gevaldigt, hvorfor DR vælger at vente 3-4 år med at flytte kanalen - med samme budget - over på Internettet, hvor det - som BBC3 gør det - vil være muligt at lave eksklusive premierer og formater, der kun findes der og som derfor - i England - oplever ofte at have flere seere end de programmer der sendes på TV.
DR har dog indtil videre overfor ritzau pointeret at de forventer at de unge seer er helt væk i år 2020, hvorfor denne vil blive flyttet over på Internet.
Enkelte kunne i den forbindelse spørge sig selv, hvordan DR har tænkt sig at få seerne tilbage til TV, og hvordan de lidt ældre unge har det, på dette tidspunkt.
De unge er jo stort set helt væk, og gennemsnits alderen på DR3 seere må være på den gode side af 40 år nu, målt på det indthold denne kanal sender.
Formatet “Find Amdi - Danmarks mest eftersøgte mand”, der netop er blevet udråbt til tåbeligt amatør teater, er som eksempel svært at se som “ungt TV”.
Tilbage i direktionen er motivationen bag flytningen, i noget der minder om 2020, bestemt ikke for at gøre DF glade, eller for at spare penge.
Maria Rørbye Rønn forklarer:
-Vi kommer til at skulle investere de samme penge i at lave indhold til dem, for det er det danske kvalitetsindhold, som er afgørende for målgruppen - uanset hvilke platform man publicerer på, slutter hun.
Vurderingen er dog fortsat at “udviklingen på børnekanalen kommer i kølvandet på en sommer, hvor der har været heftige diskussioner om DRs kanaludbud”, hvilket må stå for ritzaus regning, da hverken DR eller andre ser ud til at være enige.
Dansk Folkeparti har omvendt foreslået at både DR Ramasjang og DR Ultra ændres til en kanal, ganske som at P3 skal sælges og at DR nu skal beskæres fra 3,7 milliarder kroner til 2 milliarder, over fem år, i følge artiklen.
Vi iler og kan skyndsomt forklare at DF ikke har foreslået en nedskæring af DR på 1,7 milliarder om året, eller cirka 340 millioner ned om året i fem år i træk.
DF har “kun” foreslået at DRs licensindtægter beskæres med 250 millioner kroner om året. Konkret 25 procent eller 925 millioner kroner
Ud over et klip fra DR Ultras YouTube side, har vi også lige fundet et par fra BBC Three, der er målrettet lidt ældre ugen.



Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?