Forsiden > Mediepolitik > Unge undsiger borgerlig utilfredshed med DR

Unge undsiger borgerlig utilfredshed med DR

tirsdag 20. oktober 2015, af Tom Dissing

En af de ofte omtalte sandheder i pressen er at DR “stjæler” de kommercielle kanalers seere, og derfor straks må ophøre med at producere - for eksempel - underholdning.
Sådan noget skal i følge borgerlige politikere findes på de kommercielle kanaler, der så kan tjene nogle flere penge på at vise reklamer i, under, imellem udsendelserne.
Det ser ud til at være motivationen bag en meningsmåling, som TNS Gallup har lavet for Berlingske.
Blandt de morsomme svar, ser det ud til at 72 procent af befolkningen er uenige. ( helt eller delvist )
DR skal da også underholde.
Det er konkret bare 20 procent der er enige med de borgerlige politikere der hellers så “X Factor” og DRs drama produktioner gemt blandt reklamer for Tampax og vaskepulver.
Det nærmest overvældende flertal for at DR bestemt også gerne må være underholdende undsiger dermed landets borgerlige mediepolitikere, der alle ønsker at DR skal være kedelig som i 70erne, mens TV2, der jo kunne vurderes som værende mindre kritisk over for borgerlig politik, skal underholde og vise endnu flere reklamer.
Og sælges når det kan give et ordentligt afkast.
Meningsmålingen der konkret er hængt op på “X-Factor” undsiger dermed en række politikere som finansministeren, kulturministeren og en række andre markante borgerlige politikere der ikke mener at DR skal underholde.
Som eksempel sagde Claus Hjort Frederiksen tidligere på året følgende til Politiken:
-Selv om jeg er glad for amatørunderholdning, er der grænser for, hvor mange umusikalske aktører jeg gider at høre på i primetime. For kort efter at mene at “DR fylder for meget i mediebilledet”.
Bertel Haarder havde forleden besøg af den belgiske kulturminister, der undrede sig over at “X Factor” er PBS TV her i landet:
-Det kunne han ikke forstå. Det er et godt eksempel på, at DR går ud over kanten af det, som hører hjemme under begrebet public service, sagde den danske minister efterfølgende i det politisk farvede “Kulturen på NEWS”.
Kulturministern skyndte sig dog at pointere at “han ikke ville blande sig i, om det lige netop er det populære musikprogram, der skal væk fra DRs flade”, hvilket er forbandet tæt på at landets kulturminister rent faktisk mener at han kan redigere programfladen på DR1.
Liberal Alliances medieordfører, Mette Bock og Dansk Folkepartis medieordfører, Morten Marinus, vurder begge at “X Factor” og “beslægtede programmer” skal sendes på “de kommercielle kanaler”.
Morten Marinus har som eksempel sagt følgende til Berlingske:
-Som politiker vil jeg ikke blande mig direkte i DRs programvirksomhed, men i bund og grund mener jeg ikke, at et program som “X Factor” burde være på DR. Der er mange andre ting, som de kunne bruge deres penge på, og som de er forpligtet til at lave, slutter han.
Det er befolkningen dog ikke enig i.
56 procent af alle mener at DR skal have “lov til“ producere underholdningsprogrammer som “X Factor” og “Den store bagedyst”.
31 procent svarer nej.
Kigges der på de unge mellem 18 og 35 år, siger 65 procent ja.
Ulf Lund, der er administrerende direktør for Boxer TV der lever af at distribuere TV kanaler, advarer mod at politikerne tvinger folkelig underholdning væk fra DR:
-Et smallere DR vil føre til færre seere, endnu mindre dækning blandt de unge, færre fælles oplevelser og en generel marginalisering af DR. Det vil igen føre til en negativ spiral med manglende opbakning til finansiering, men uden at DR nødvendigvis er blevet meget billigere at drive. Min hovedpointe er, at en sådan udvikling på længere sigt hverken vil være i de private mediers eller den danske befolknings interesse. Ja, faktisk vil Facebook, Google, Netflix og Apple - og amerikansk kultur i det hele taget - blive de eneste vindere, slutter han.
Mediekommentator Lasse Jensen supplerer om befolkningens mening om at DR bestemt har retten til at underholde:
-Det overrasker mig på ingen måde. Sådan har det altid været. Danskerne vil have underholdning. I gamle dage gik kritikken af DR netop på, at der var for lidt underholdning, og at sendefladen var for højpandet og skolelæreragtig, og da DR så begyndte at lave flere populære underholdningsprogrammer, så var det også et problem, selv om mange mennesker ser dem,« siger Lasse Jensen, som overordnet anser DRs underholdningsflade for at være “pæn”, starter han og fortsætter.
-Det er ikke underholdning for enhver pris, og programmer som “X Factor” og “Den store bagedyst” er mainstream i en sådan grad, at de ikke kan fornærme nogen, understreger han og pointerer:
-De privatejede kommercielle kanaler kunne jo bare købe rettigheder til den type TV-formater, hvis de ville, men det gør de ikke. Mit bud på årsagen er, at seertal alene ikke er nogen garanti for en ordentlig indtjening. Der er flest effektive kroner at tjene, når man henvender sig til et bestemt segment - gerne det unge segment - og set fra et kommercielt synspunkt. “X Factor” er en såkaldt segmentknuser, som de forskellige generationer samles om at se, slutter han.
Personligt er Lasse Jensen dog potentiel ærgelig over at DRs underholdningstilbud betyder at DR flytter penge fra den seriøse journalistik til underholdningsområdet.
-Hvis det er en tendens, så har DR et problem. Men det er ikke noget, som vi ved ret meget om, for DR oplyser ikke om den slags, slutter han.
DRs mediedirektør, Gitte Rabøl er oplagt nok glad for at befolkningen gerne ser underholdning på DR:
-Det kommer ikke som en overraskelse for mig. Jeg tror, vi har en rimelig god fornemmelse af, hvornår licensbetalerne oplever, at vi gør det godt, og hvornår de mener, vi kan gøre det bedre. Og samtidig ved jeg også, hvad det er for mekanismer og motiver, der ligger bag ønskerne fra de private medier og kommercielle TV-stationer. Og det er ikke den samme målestok, de bruger - det er klart, slutter hun.
Tilbage hos landets kulturminister, er det særdeles svært at få svar på hvad han synes DR skulle gøre i stedet for at sende for eksempel “X Factor”.
Han kan dog fortælle:
-Jeg synes for eksempel, at DR skal transmittere revyerne fra rundt om i landet, og ikke bare Cirkusrevyen. Det er en af de ting, som jeg gerne vil sige til DR. Stil jer dog til rådighed for flere af de ting, der foregår uden for København, starter han og fortsætter.
-Jeg var en stor fan af Otto Leisner og var tæt på at byde på hans vittighedskartotek, da det blev udbudt på auktion, slutter han.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?