Forsiden > Ny teknik > VR industrien spås en stor fremtid

VR industrien spås en stor fremtid

Global omsætning sidst i 2017 er 7,2 mia dollar

onsdag 12. april 2017, af Tom Dissing

I takt med at forbrugerne er stadig mindre friske på konventionelt TV, der fortsat har det problem/styrke at det er et “envejs medie”, tyder en del på at seerne og mediebrugerne generelt er friske på potentielle “flervejs” medier, som VR, kunne kaldes.
VR, der - sådan ganske bredt - er de her briller man kan tage på, hvorefter man kan se virkeligheden i en slags pseudo 3D, er heldigvis meget andet end netop et par briller og en YouTube video.
Det der dog mangler før omsætningen vokser til de mange milliarder, er at netop producenter, der producerer indhold, der altså ikke behøves at være spil, begynder at producere indhold der er en del bredere end blot indhold henvendt til unge mænd, der nu kan skyde hinanden i 3D.
De mange milliarder, der forventes at blive omsat, kommer fra the Virtual Reality Industry Report: Spring 2017, der generelt kigger på dette marked og som kan fortælle at markedet vokser som bare pokker for tiden.
De 7.2 millarder dollar, der svarer til 6.78 milliarder Euro, er allerede en omsætning der forventet opnået sidst i år, hvorfor forventningen er at denne forretning ( VR) ender på vilde 74.8 milliarder dollar i omsætning i år 2021.
Og da he Virtual Reality Industry Report: Spring 2017 reelt kun beskæftiger sig med “VR brille delen”, er der reelt et marked der har uendeligt meget mere potentiale.
Det eneste der mangler er blot at der bliver udtænkt andre former for indhold, der er mere sociale end at den enkelte mediebruger skal gemme hovedet i et par briller.
Apple har - som eksempel - valgt at satse på AR ( ubekræftet og pænt uspecifikt, red. ), der er relateret, men som til forskel fra VR er socialt, og som - blandt andet - tillader flere samtidige “deltagere”, uanset om der er tale om “TV” eller andre former for “medievirksomhed”.
Clifton Dawson, CEO of Greenlight Insights, forklarer:
-We saw mixed results in the global VR industry in 2016 - initial sales volume by some high-end manufacturers didn’t quite live up to the hype, while PlayStation VR, Samsung Gear VR, and low-cost headsets continued to gain traction, starter han og fortsætter.
-There are turbulent times ahead, but our analysis points to VR achieving critical mass in many markets by 2019, building to a considerable global marketplace five years from now, slutter han.
Rapporten har ydermere “partneret op” med iResearch fra Kina og MoguraVR fra Japan, der begge er ude med vurderinger der minder om dem Greenlight Insights er fremme med her.
Blandt forventningerne er således at nyt fra Microsoft, der bliver et Windows 10 styret VR headset, som eksempel kunne få brugerne til at bruger deres computer i 3DVR.
Noget der let kunne tænkes at blive en realitet da “top PC manufacturers” sent i 2017 forventes at begynde at sælge deres første “VR-ready computers”, hvad det så end betyder.
Forbrugernes parathed til at investere i VR gear, er ydermere vokset, siden - omkring - 2015.
Eddie Lou, der er en “China Market Analyst”, fra Greenlight Insights, forklarer videre:
-Before spending hundreds or thousands of dollars on equipment, new users are turning to LBE ( location-based entertainment ) centres to experience VR inexpensively and more immersively than they could with an in-home system, starter han og fortsætter.
-Niche accessories such as full haptic suits, sensory simulators, and specialised controllers will find a home in LBE centres as consumers will be less inclined to purchase expensive hardware. This represents a distinct market opportunity for VR content studios and hardware vendors, slutter han og understreger dermed at hardware producenterne stadig tror at det er nok at der er nogle kasser.
Producenter her i landet ved naturlligvis at det er indholdet der ender med at sælge konceptet.
Så måske påsken kunne bruges til at ideudvikle lidt på noget der ligner et af de vildeste vækst markeder længe.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?