Forsiden > Ny teknik > VR set gennem Fox Sports briller

VR set gennem Fox Sports briller

Der er ret langt endnu

tirsdag 20. december 2016, af Tom Dissing

Størrelsen Sports Video Group, der blandt meget andet beskæftiger sig med de nyeste strømninger i seriøs sportsproduktion, har fornyligt afholdt en konference, hvortil blandt andet Fox Sports var inviteret til at diskutere fremtiden, eller rettere, nutiden for VR, eller Virtual Reality på TV.
VR, der - igen - er ensbetydernde med at en telefon monteres i en papkasse foran øjnene, har dog - endog - særdeles lang vej endnu.
Årsagen er ligeså oplagt som den er simpel.
Det er på ingen måde et problem at producere VR, til både “ordentlige” VR briller og papkasse versionen.
Det er bare ikke der problemet befinder sig.
Som med alt andet “content” kræver indhold en “hjælpende hånd” fra producentens side.
Det er ganske enkelte ikke muligt for en “seer” at definere “handlingen” på - for eksempel - en sportsbegivenhed, uden at få lidt hjælp.
Hvad er spændende, hvorhenne og hvornår.
Det spændende i den forbindelse er at Fox Sports er den broadcaster i USA, formodentligt i verden, der har beskæftiget sig mest med - og sendt enorme mængder - af VRTV.
VR er jo oplagt nok heldig til mobiltelefoner.
Igen.
Som Michael Davies, Fox Sports, SVP, Technical and Field Operations siger det:
_
I think anybody who says that VR is great because it gives you the best seat in the house, probably hasn’t seen it. By that I mean that, right now the technology is such that you can’t… just put a camera out and let it go. There needs to be an element of storytelling and production that still engages the audience. What we feel is that you also have to give the audience something else to do. VR, in and of itself, isn’t enough yet to compel an audience to really look at it for more than a minute or two. So whether you are doing VR replay, or you are doing some VOD, or augmented-reality graphics in VR, you have to give the audience something more, slutter han og understreger at seerne reelt har behov for at blive hjulpet igennem oplevelsen, ganske som de bliver med alle andre sport udsendelser.
Udtalelsen, der faldt på det netop afholdte SVG Summit, der også byder på en række andre kloge hoveder der udtaler sig om alt fra “da vi producerede OL i sommer”, til - som herunder - VR, der også bliver kommenteret af CBS, nederest, herunder.
Fox Sports, der har eksperimenteret med NextVR, VOKE, og LiveLike, der alle har leveret/produceret VR “experiences” fra blandt andet MLS Cup, Big Ten Championship, en enkelt Ohio State-Oklahoma football kamp, suppleret af the U.S. Open, the Big East Basketball Tournament, Daytona 500, og en række Premier Boxing Champions kampe.
De mange produktioner til trods er VR produktion fortsat en teknologi der er “under udvikling”, så meget at vi herhjemme “kun” har set nærmest intet af af den slags “TV”, der fortsat mest er kendt som konventionelt flowTV i den gode gamle 720P version.
ction is developing, and for someone who has dedicated such resources to experimenting in the medium, his thoughts were grounded and offered a sobering, but optimist, take on the current state of the space.
På videoerne herunder er det først Fox Sports Michael Davies der taler om VR sammen med CBS Sports Ken Aagaard og ESPNs John LaChance.
Nederst er det så Ken Aagaard der taler om CBS og deres eksperimenter med VR produktion.
Læs mere om sportsproduktion på Sports Video Groups sider her


Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?