Forsiden > Ny teknik > Vejen til 14K

Vejen til 14K

En flok fotografer har besluttet at det er bedst

fredag 24. november 2017, af Tom Dissing

Man kunne tro at en flok DOPer på Camerimage i Polen, havde gang i en lille splif, hvorefter at de blev enige om at 14K er den mest rigtige opløsning at skyde spillefilm og serier i.
Det er dog ikke tilfældet.
Tallet 14K er nemlig det samme som det antal “rods” ( Rod cells ) der på dansk blot hedder “stavene” vi har i vores øjne.
Sådan cirka.
14K der - igen cirka - modsvarer 100 millioner pixels, skulle følge Panavision’s Dan Sasaki svare til det antal “stave” vi har i vores øjne, hvorfor netop 14K er den “optimale opløsning”.
Der er dog et par forbehold, herunder at vi har to øjne og at der er 120 millioner stave i vores øjne.
Når det er på plads, var “en højere opløsning” et af de emnere der blev diskuteret på det netop afholdte Camerimage.
Og selv om at de fleste alligevel ikke kan se forskel på 2K og 4K i følge Stephen Goldblatt, der siger:
-Most people can’t tell the difference between 2K and 4K at more than eight feet, forklarer DOPen bag “Lethal Weapon 2” og “Batman Forever”, der i en “Canon workshop” også talte om opløsning.
Markus Förderer der har været inde over “Independence Day: Resurgence”, er dog ikke helt enig.
Han afholdte et “Red seminar”, hvor han mente at specielt 8K er ret heldigt.
-If you pair it with soft lenses you get smooth, natural images, sagden han blandt andet.
Camerimage, der er en slags polsk IBC, kigger dog langt mere på såkaldt “emerging trends”, hvilket fik Dan Sasaki, der er Panavisions head of optics, til at tale om de omtalte 14K opløsning.
Han forklarede at han i flere omgange havde været med til at “re-engineer” specific lens flares til blandt andet “Saving Private Ryan”, ganske som han havde været med til at udvikle helt nye glas til blandt andet “Star Wars: The Force Awakens”, der havde brug for (?) en højere opløsning end eksisterende ( Panavision ) glas kunne håndtere.
Han sagde:
-Acquisition resolution is more important than exhibition resolution, startede han og pointerede hans budskab med et Hasselblad billede, skudt på et medium format bagstykke, oplevet på Instagram.
Hvor alt jo er totalt smadret.
Ikke desto mindre kunne hele salen se at han havde ret.
En superhøj opløsning i optagelsen “skinner igennem” selv på Instagram.
Noget dynamic range, bit depth og depth of field også gør.
Sasaki er i det hele taget ret glad for Hasselblad og deres bagstykker, der da vist er Phase One bagstykker.
Og det er netop de her 100MP han taler om, der “minder om” det menneskelige øje, og som på film er “14K”.
Man kunne med andre ord let forestille sig at Panavision er på vej med et 14K kamera, når teknologien tillader at der bliver suget 14K data ud af et Phase One bagstykke, 24 gange i sekundet.
Og at de indtil da, udvikler på glas der kan “opløse” 100MP.
Skulle det vise sig at være den vej Panavision går, er det sandsynligt at deres fremtidige kameraer og optikker vil tage deres udgangspunkt i 100 megapixel bagstykker i “medium format” størrelser, der både giver en væsentligt kortere DOF, ganske som at den mængde data der forlader et sådan kamera, er nærmest umuligt overvældende at tænke på, idag.
En morsom detalje på Camerimage, var at det også blev diskuteret om en højere opløsning giver “skarpere “ billeder.
Og det er der bed enighed om at ikke er tilfældet.
Høj opløsning gør “noget andet”.
Igen noget som Dan Sasaki kunne “bevise”.
Som Light Iron’s senior colourist Ian Vertovec supplerende kunen fortælle:
-More resolution evokes the imagination of the brain.
Han blev suppleret af Markus Förderer der sagde:
-A 4K DCP shows you more of the performance, on a subconscious level than seeing a 2K DCP.
Opløsning er med andre ord langt fra død, hvis du spørger de professionelle.
Ian Vertovec kunne i den forbindelse forklare at han allerede var inde i flere 8/7/6 workflow produktioner.
Produktioner der optager i 8K, der arbejder med et “7K extraction area” og som bruger 6K til mastering, uanset output platform, der - typisk - vil være 4K.
Dette Camerimage panel, der som pointeret også inkluderede David Fincher kunne derfor vise et klip fra hans Netflix “Mindhunter” series, der er en 8/7/6 serie.
Motivationen var blandt andet at vise hvad der er i beskæringen der bliver “smidt ud” ved en 7K extraction.
En god del af “den manglende K” blev således brugt til at stabilisere.
Resten blev brugt til “framing”.
Folk der var på Camerimage må have bemærket at det nyeste marked for glas er dem der dækker over en større CMOS.
Hawk65s, Cooke S7s, og de helt nye Thalia ( Leica ) der dækker 65mm kameraer ( der er reelt kun et enkelt og 2-3 andre der kommer deropad ) er med andre ord det nye sort i ultra high end produktion.
Panavision havde slutteligt deres DXL camera, der - ganske som Reds Vista Vision kamera - har en 46mm CMOS sensor.

Desert Horse - Leica Thalia from CW Sonderoptic on Vimeo.




Elite Anamorphic S7 Lens Test from Cinemafrog on Vimeo.


Cooke Optics S7/i Prime Lens Full Frame Demo Footage from Cooke Optics on Vimeo.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?