Forsiden > Mediepolitik > Vi er ret meget på Internet

Vi er ret meget på Internet

mandag 14. december 2015, af Tom Dissing

Noget der ligner 97 procent af befolkningen fra 12 år og derover har adgang til internet.
Heraf har tæt på 77 procent en “profil på et socialt medie”.
Og nu hvor Kulturstyrelsen har målt lidt på vaner og måder at bruge nettet på, er det måske blevet tid til lidt pligtlæsning om hvordan vi alle sammen går og bruger det åh så forjættede net.
Specielt relevant er naturligvis den del af undersøgelsen der har kigget på befolkningens “medieforbrug” på nettet.
En del af rapporten der kigger på hvor meget de unge streamer, mens de ældste ser TV.
Bevares.
Der er fortsat hele 18 procent der ikke streamer serier, film, forskudt flowTV, eller YouTube.
De resterende 82 procent gør det til gengæld så udtalt at selv Kulturstyrelsen ser ud til at være blevet overrasket.
Specielt nu, hvor det - stort set - kun er DR der tilbyder lokalt produceret indhold der ikke skal betales for adgang til.
Kigger vi i den forbindelse på de unge Internet brugere, er tallet voldsomt.
Her er det bare 3,6 procent af de 19-34 årige der ikke streamer.
Alle andre, altså 96,4 procent streamer løs på de fleste platforme, det meste af tiden.
På samme måde skal vi op på den anden side af de +71-årige, for at finde en gruppe der ikke streamer “særligt meget”.
Her er det nemlig kun 51,7 procent der streamer.
Der er dog nogle interessante tal.
Således er der kun 15,1 procent af befolkningen der læser aviser/blade online, dagligt. 20,1 procent gør det ugentligt.
Det mindst brugte medie på Internet er radio, der er nede på 5 procent, mens tæt på 50 procent der aldrig streamer radio, hvilket burde være et vink med en meget tyk kæp i øjet til DR og deres måde at håndtere radio på.
Med mindre at hele forbruget rent faktisk er DR, mens de kommercielle bliver overhørt. ( Kulturstyrelsen definerer ikke hvilke radiokanaler der bliver lyttet til, red. )
Forbruget af konkurrenter som Netflix og HBO er - ikke overraskende - vokset.
Således er der idag 7,9 procent af befolkningen der streamer Netflix, HBO eller lignende (sVoD ) tjenesker dagligt.
21,1 procent gør det ugentligt.
Og nu hvor alle bliver ved med at mene at DR og TV2 har enorm succes med deres streamtjenester er det sande tal at 5,5 procent streamer TV programmer fra TV stationerne, en eller flere gange dagligt.
16 procent gør det ugentligt.
Værst af alt for dansk broadcast og andre medier, ser det ud til at tæt på halvdelen af internetbrugerne har et abonnement til en streamingtjeneste, mens kun 14 procent har købt adgang til aviserne.
Det er muligt at læse alle delrapporter og konklussionerne heromkring, hvor du kan vælge at gå ind i de enkelte medieområder.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?