Forsiden > News > Vi ser mere TV end sidste år

Vi ser mere TV end sidste år

onsdag 25. november 2015, af Tom Dissing

Ny TV2 analyse der netop er sluppet idag, viser at det går ufatteligt godt for TV2.
Et panel på 2600 mennesker som Marketminds har talt med for TV2 hvert kvartal siden december 2012 fortæller at det hele er fantastisk.
Der er bare et par problemer her.
Marketminds konstaterer som eksempel at flow TV forbruget er faldet minimalt hvilket bliver udlignet af et stærkt stigende forbrug af streamtjenester, som den TV2 tilbyder.
Derfor er flow TV forbruget steget fra 214 til 226 minutter om dagen, hos de 20-60 årige i følge Marketminds.
Eneste problem er at faldet af Daglig sening af traditionelt TV i følge Kulturstyrelsen faldt fra 180 til 173 minutter om dagen fra 2013 til 2014.
Så når Marketminds og TV2 kan konstatere at det er steget fra 214 til 226 daglige minutter, på et år, tyder en del på at Kulturstyrelsen og deres hold af forskere slet ikke har forstået udviklingen.
At TV2 og Marketminds ydermere pointerer at det samlede antal brugte minutter med flow TV, eller med en flow TV streamer som TV2 Play har hævet forbruget med 105 procent, er igen rigtigt svært at forstå.
Kulturstyrelsen kan nemlig - igen - konstatere at alle grupper, specielt de nul til 55 årige har skruet deres Flow TV forbrug endog voldsomt ned.
Men bevares.
Det kan selv følgelig være at de 12 - 18 årige der nu ser 46 procent mindre TV, ser 50-60 procent mere flow TV2 på Play.
Igen.
Kulturstyrelsen og deres forskere kunne jo tænkes at tage helt og aldeles fejl, ganske som forskere og TV metre i resten af verden også kunne.
Kigger vi lidt på de hjemlige antal streamere, viser det sig at omkring 27 procent af alle streamer hver eneste dag, hvilket stiger til 66 procent blandt de 16 til 24 årige faldende til 32 procent for de 35-44 årige.
Der så må bruge mindst 105 procent af den tid de streamer på at se TV2 flow TV, hvis tallene fra den analyse Marketminds har sluppet idag skulle passe.
Nu er der fortsat ingen konkrete tal for hvor mange der rent faktisk har muligheden for at streame via Netflix eller Viaplay og HBO Nordic.
Der skulle dog være en del over 500.000 Netflix kunder her i landet, og den generelle vurdering er at der er 7-800.000 der har købt en af de kommercielle tjenester ( som Netflix eller Viaplay og HBO Nordic, red. ), mens der er op imod 200.000 kunder der har købt adgang til TV2 Play.
Igen ikke ligefrem tal der leder tankerne hen på et væsentligt højere flow TV forbrug, nu hvor der er tæt på en million husstande der streamer.
Man kunne håbe på at det er landets ældste der jo også kan kaldes for seere, der ser så store mængder flow TV, at de hæver antallet af sete minutter fra de 173 daglige minutters traditionel TV-sening til de 226 minutter som Marketminds er kommet frem til.
Igen.
Analysen pointerer jo netop at de kun måler på de 20 til 60 årige.
Tilbage hos medieforskerne har de forresten også kigget på de 75 til 89 årige.
Her er der nu tæt på 25 procent der “streamer mindst en gang om ugen eller dagligt/næsten dagligt”.
Så når TV2s analysechef, Mette Lehrmann kan forklare:
-Danskernes stigende brug af tv-indhold er sammensat af et fald i flow-tv, som bliver mere end opvejet af væksten i den nye sening på tværs af tid, sted og platform. Det drejer sig om live-sening på andre skærme og om on demand-sening af tv-indhold på tv og andre skærme, slutter hun.
Er der altså pænt stor forskel på den analyse og vurdering TV2 arbejder ud fra, og den metode som Kulturstyrelsen og DR medieforskning bruger.
Vi må skyndsomt pointere at bogstaverne her på ingen måde er et forsøg på at underminere de tal som Marketminds er ude med.
Forskellen på de tal som Kulturstyrelsen, DR medieforskning og andre er ude med og dem som Marketminds finder via deres panal må blot formodes at basere sig på forskellige måde at måle seere og deres vaner på
Det er muligt at læse Kulturstyrelsen rapport om flow TV forbrug her
DR medieforsknings 2015 rapport her
Her en 2 døgn gammel analyse der viser at blot 30 procent af de såkaldte millennials overhovedet ser flow TV ( uanset platform )
TV2 og Marketminds tal kan du finde rundt om på Internet.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?