Forsiden > Ny teknik > Vizrt CTO fortæller om 2014

Vizrt CTO fortæller om 2014

mandag 13. januar 2014, af Tom Dissing

Det er ikke altid at det lykkedes.
Men ganske ofte har store virksomheder fingerne på pulsen, og ved derfor hvad der kommer til at ske.
Tag som eksempel Vizrt, der “styrer” vores lokale TV Grafiske marked.
Eller som i hvert fald er netop så dominerende at deres forudsigelser for 2014, nok er værd at lytte efter.
I den forbindelse mener CTO Petter Ole Jakobsen at vide at teknikken bag “storytelling” vil udvikle sig i 2014.
Det at fortælle en historie bliver stadig mere komplekst og kræver plads til endnu mere - supplerende - information.
Og hvis en broadcaster skal overleve, er denne nødt til at følge udviklingen og få “content into and out-of the studio” i en hulens fart, og - samtidig - have overskud nok til at kunne udvikle med historien når denne udvikler sig.
Mens det sker.
Mobile og online, er det helt store buzz i 2014, mener CToen at vide.
Mængden af “seere” der starter deres nyheds/TV forbrug online, eller på en mobil enhed vokser kraftigt.
Så meget at det ikke længere er nok “bare” at være en broadcaster til TV apparater.
Der skal “broadcastes” til alle platform, og der skal være en “merværdi” ved “kun” at se det på en platform, og endnu en, når der skiftes til den “primære” platform, der fortsat er TVet.
Og da det er en stor leverandør af grafiske løsninger og meget mere, er pænt oplagt at de er på vej med systemer der kan håndtere både management af indhold og grafik.
Vizrt kalder udviklingen for “social storytelling”, der betyder at “content” er og skal være online langt tidligere, og det helst netop når det sker.
Og at det fortsat skal være en del af det “koncept” som den enkelte broadcaster ellers er kendt for.
Da det hele sker mens nyhederne er der, handler det med andre ord om “unfolding events”, der dækkes mens sker, hvilket betyder at den enkelte bruger skal have muligheden at opdatere sig mobilt, på de sociale medier og endeligt på TV.
Tilbage hos broadcasteren - bliver der - udviklet systemer hvor værten kan klikke sig igennem oplevelsen, forstået sådan at værten bliver en del af selve flow i det signal der bliver sendt.
Multi-touch skærme, studie tablets og andet giver endnu mere fleksibilitet, og muligheden for at vise forskellige ting i studiet, på de mobile platforme og endelig lade de sociale medier stå for to vejs kommunikantionen, som eksempel.
Vizrt der jo også er “Control room automation systems” i form af Mosart, giver endnu flere muligheder.
Og i takt med at det hele bliver stadig mere automatiseret vil der for fremtiden være færre teknikere og andre i det enkelte studie.
Værter og et par producere vil med hjælp af automations gear kunne stadig mere.
Som eksempel er billedmiks ikke længere relevant, da det enten klares suverænt af software, eller af værten selv, der stiller om til LiveU eller SNG input, mens næste “bånd” - eller interview - gøres klart.
Slutteligt vurderer Petter Ole Jakobsen at 2014 kommer til at byde på endnu en “nyhed”.
Nemlig nye strukturer i forhold til intern “content distribution”.
De fleste broadcastere har jo det problem at der skal - og bliver - flyttet enorme mængder af data rundt i “huset”.
Og i takt med at stadig flere redaktioner får adgang til alt materiale, bliver det hele stadig mere komplekst.
Her kommer deres “intelligent media management systems” ind i billedet.
Vizrt planlægger nemlig at frigive stadig mere potente pakker af soft og hardware der giver den enkelte broadcaster muligheden for at give adgang til det samme indhold på alle platforme, nu og her, hele tiden.
Som eksempel på dette, vil det i fremtiden være muligt fra alle arbejdsstationer, eller andet der er forbundet til Vizrt hard/software at sende indslag, indhold eller andet fra alle steder til alle output platforme.
Redigering, grafisk arbejde og alt andet kan klares fra de samme arbejdsstationer, eller tablets.
Det fremgår ikke direkte, men vi formoder at flere af de løsnigner som Vizrt er ude med, er helt eller delvist cloud baserede.
Det nævner Petter Ole Jakobsen dog ikke, så det er du nok nødt til at læse videre om på deres site heromkring

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?