Forsiden > News > YouTube tilbyder nu HFR og in-ad links

YouTube tilbyder nu HFR og in-ad links

tirsdag 26. maj 2015, af Tom Dissing

Lige om snart bliver det kun når du ser SloMo på TV, at der er flere billeder i strømmen.
YouTube har netop løftet sløret for et par nye tiltag, der reelt fjerner deres brugere endnu mere fra broadcast, da HFR - eller high frame rates - jo betyder at tingene glider en del bedre på et stort 65 tommers 4K TV, end konventionel broadcast, der fortsat er nødt til at forholde sig til det produktions udstyr der er indkøbt.
Og da dette jo typisk - i vores del af verden - er indkøbt til at levere 25 hele eller 50 halve billeder i sekundet, er det altså kun på sport at du får 48, 60 eller 150 billeder i sekundet.
Sådan er det ikke på YouTube.
Der kommer dog til at gå lidt tid, før andre end dem med HTML5 browsere kan se hvad der sker. ( de fleste kan reelt allerede nu, red. )
Fortidens ( browsere ) kan nemlig ikke håndtere YouTube i 720p60 eller 1080p60.
Igen.
Det er tæt på blot at være en indstilling af browseren før den kan håndtere HTML5.
Desværre er de fleste bare ikke indstillet til at kunne.
Der sker dog en masse, da - for eksempel - iOS (iphones, iPads og andet apple gear med undtagelse af deres computere ) “kun” kan afspille HTML5.
Dermed vil iOS enheder være de første der kan afspille HFR, hvilket - kunne formodes - at gøre dem endnu mere populære.
Samtidig med at behovet for endnu kraftigere telefoner burde melde sig.
YouTube product manager Alan Joyce forklarer:
-When you start a live stream on YouTube at 60fps, we’ll transcode your stream into 720p60 and 1080p60, which means silky smooth playback for gaming and other fast-action videos, starter han og fortsætter.
-High frame rates are especially important for gaming streams, and that any app using its live streaming API can now add a new high frame rate flag, as of this week.
Dermed vil det fra og med i denne ( måske i næste ) uge være muligt at streame i 60fps via YouTube til HTML5 playere, hvilket reelt er alle browsere og iOS der dog lige skal indstillet til at kunne håndtere 60fps.
Enkelte har i den forbindelse allerede bemærket at det i et stykke tid - har været muligt at se klip i halv eller x2 gange hastighed.
Det er denne feature der reelt bliver til “support for 60fps“ i HTML5 browsere, og på iOS.
Denne feature tilbyder ydermere muligheden for “catch back up”, ved at afspille i 2x hastighed, på livestreams. ( spol tilbage og hør hvad der blev sagt, etc. )
YouTube vil i samme omgang tilbyde såkaldt “TrueView for Shopping”, der reelt betyder at dem der kigger med kan klikke, hvis de ser noget de vil købe.
Så bliver brugeren sendt over på et site hvor kreditkortet kan få lov til at bløde.
Alt sammen noget der sker via Google Merchant Center. Og i første omgang kun i såkaldte pre-rolls, hvilket du kender som de reklamefilm der kører før den video du vil se.
Google, der fortsat står bag YouTube, pointerer at det fortsat ikke vil være muligt at købe noget som helst inde i selve YouTube.
Men at brugeren altså først bliver sendt videre, før de kan købe.
Det er ikke første gang Google prøver på at hjælpe brugerne over på sælgernes sites.
Det ser omvendt ud til at være første gang de vurderer at markedet er parat til gå derover.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?