Forsiden > News > YouTubere på vej mod TV budgetter

YouTubere på vej mod TV budgetter

onsdag 4. maj 2016, af Tom Dissing

Den såkaldte vlogger Rachel Levin, der nu har over en milliard views på YouTube, synes at det er på sin plads at begynde at lede efter fuld finansiering af hendes indholdsproduktion til netop denne platform.
Årsagen er der nu er så mange der kigger med, at det er hensigtsmæssigt for både indholdsproducenter og annoncørerne at gå efter såkaldte “TV-Sized Budgets”, hvilket burde resultere i “bedre” indhold, der kunne ende med at være mindre afhængig af de sponsorer, der ellers påvirker indholdet, og give annoncørerene mere eksponering.
Udviklingen, der sidste år blev fulgt på “VidCon”, der er en årlig konference i Anaheim, Californien, hvor YouTube “speed datede” og legede “matchmaker” mellem annoncørere og indholdsproducenter som Rachel Levin.
Ved sidste VidCon, var der ingen der kendte hende.
I sidste uge, var hun taler på en Digital Content konference i New York. Her var det Levin og et par andre kendte “YouTubere” der pitchede udviklingen.
Rachel Levin er i den forbindelse den første “YouTuber”, der - personligt - har fået mere end en milliard views, hvilket har fået alt fra broadcastere til brands og annoncørere til at løfte et - måske to - øjebryn.
At hun “kun” har 7,6 millioner der “abonnerer” på hendes indhold, betyder mindre.
Der er nemlig 3,5 millioner seere hver uge.
En anden endog særdeles populær ting på YouTube er kampagnen “Truth”, der er et anti ryge kampagne, hvor alt fra andre YouTubere til ukendte medvirker, suppleret op med katte, hunde og animerede enehjørninger, der får mange til at kigge forbi.
Som vi forstår det har denne kampagne, der reelt er en masse små indslag om det “stupide i at begynde at ryge”, også fået mere end en milliard views.
Altså igen så stor en interesse at alt fra annoncørere til ejerne af YouTube er begyndt at overveje om det er på tide med en udvikling af budgetterne.
Rachel Levins forklaring på hendes egen succes er at hun kun frigiver indhold hun selv finder spændende og relevant.
-I know what videos my audience likes to see, and I’ve maintained a good connection with my audience, slutter hun.
Der er dog lidt problemer på YouTube.
Det samlede annoncemarked på såkaldt “digital advertising med levende billeder” vurderes i år at nå op på 77,4 milliarder dollars, eller 38 procent af det samledes annonce forbrug ( i USA).
Holdes dette op imod det samlede forbrug på TV, der “kun” forventer at ende på 72 milliarder dollars, har YouTube, Facebook, Snapchat, Twitter og andet allerede vundet over TV.
Eneste konflikt i den forbindelse er at pengene jo fordeles på flere platforme, hvilket i værste fald kan betyde at hverken YouTube, Facebook, Snapchat eller Twitter vokser. Den store omsætning til trods.
YouTube CEO Susan Wojcicki, er specielt ked af at de mange nye aktører tager pengene fra hendes lille butik, men finder dog stadig glæde i volumen:
-If we look at previous years, we saw advertisers make a lot of decisions for traditional media upfront and then afterwards look at digital and YouTube, slutter hun uden at komme ind påa t annocørerne - ind i mellem - overvejede at bruge andre platforme end YouTube.
Hun er dog konfident på at fremtiden tilhører de digitale medier/platforme:
-What we’re seeing this year that’s new and different is that we’re being considered right alongside TV - I think this shows some of the change in the market, slutter hun.
Fordelen ved de digitale platforme, i forhold til de mere “konventionelle” som TV, er jo at TV har endog meget svært ved at få fat i de unge 18 til 49 årige, hvilket YouTube, Facebook, Snapchat og Twitter, som eksempel ikke har.
Der sker samtidig det at YouTube og annoncørere har udviklet så mange tiltag sammen, at alt fra Samsung til Taco Bell er egentlige Brand Partners, der - også - forlanger stadig bedre indhold, med stadig højere budgetter.
Dentsu Aegis Network bureakæden der stod bag invitationen i New York, i sidste uge, er allerede på vej med workshops i Sydney og i Paris ( har vist været afholdt ).
Fælles for disse workshops er at introducere deres kunder til de digitale platforme, og diskutere om - for eksempel - Google rent faktisk kan bruges i deres markedsføring.
Noget - det har du gættet - Dentsu Aegis Network bureakæden mener den kan.
Dentsu Aegis havde i New York inviteret mediekøbere fra Carat, Vizeum og Amplifi, der alle kender til medieplaceringer i konventionelle medier.
Men hvad nu hvis det er muligt at få mere for annoncekronerne ?
Her et par af de reklamer og indholdsproduktioner, der ser ud til at virke på YouTube.
Hverken indhold eller reklamerne når - nogensinde - de konventionelle medier.






Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?