Forsiden > Ny teknik > eBay tænker ud af boksen

eBay tænker ud af boksen

fredag 22. november 2013, af Tom Dissing

Forestil dig at du kan købe netop det du leder efter på eBay, og at det er til at få fat i lige nu og her.
Uanset om der er en virtuel butik eller en PC i nærheden.
Sådan er det - for en periode - i San Francisco, hvor netop eBay, der herhjemme hedder dba.dk, har etableret en række “connected digital storefronts”, så “shoppers” på the Westfield Mall i San Francisco nu bare skal klikke et par gange før UPS eller DHL er på vej, eller før de kan hente varen inde i en fysisk butik.
Tiltaget er tidligere - med held - gennemført i New York, men dog ikke som i San Francisco, hvor Sony, TOMS og Rebecca Minkoff kunder kan finde alt og lidt til på en helt ny “digital storefront”.
Folk der kender eBay ved sikkert allerede at der findes et utal af ( virtuelle ) butikker der.
Og i takt med at antallet - af rent digitale forretninger - vokser, hvilket det jo også gør herhjemme, er det oplagt at den fysiske butik får problemer.
Igen.
Det er sådan set det som de roder med i the Westfield San Francisco Centre.
I stedet for at gemme sig hjemme i stuen, bag PCen, er det nu muligt at købe det samme nede i storcenteret.
Og da der nu er plads til flotte videoer, og anden præsentation, kan den enkelte potentielle kunde se lidt mere af varen, før den bestilles.
I tilfældet med fashion designer Rebecca Minkoff, er det endda muligt at se nyhederne i virkeligheden - også uden for åbningstiden - inde bag ruderne, nu helt uden at skulle tale med en ekspidient.
Noget der også gør sig gældende for Sony produkter eller TOMS sko, som vi erkender ikke at kende.
Kunder der vælger at købe noget får så ellers en bon på deres smartphone, som de så enten kan vise inde i butikken, hvorefter varen udleveres, eller de kan vente på at DHL leverer.
At det er eBay, der står bag tiltaget, kan vel ikke overraske.
De er jo godt igang med at blive “størst” på digitale butikker, samlet et sted.
Og hvad ville være smartere end også at optræde ude i virkeligheden.
Rent teknisk, er fremtidens (eBay) butik blot en glasrude, der er udstyret med to lag “film”.
Den ene er den touch følsomme del, mens den anden klarer billederne. ( som vi forstår det uden projektor ).
Der er indbyggede højtalere og det hele kan “monteres på eksistende butiksruder. Uanset om de er åbne eller lukkede.
Og da det jo også handler om at fange kunder, kan glasset “se” om der er en kunde op til 5 meter væk.
Om ideen i denne form, eller i en endnu smartere version kommer til at leve videre, er der ingen der ved.
Sikkert er det dog at eBays nye “hybrid business model” kan tjene penge til den enkelte fysiske/virtuelle butik, eller kæde, og trække de ellers rene digitale eBay butikker ud i virkeligheden, så kunder kan handle ( potentielt i alle eBay butikker ) uanset om der er en fysisk butik i nærheden eller ej.
Indtil videre kalder eBay tiltaget for “Connected Glass”, der jo har den indbyggede fordel at der enten fra starten af, eller senere kræver at der produceres en masse levende billeder.
Vi har fundet et livesignal ( husk de kører minus 8-9 timer ), så du kan se hvem der handler.

Meddelelse eller kommentar?

Forum Kun for abonnenter (bidragydere skal oplyse e-mail-adresse, før de kan indsende bidrag)

Før du kan deltage i dette forum, skal du tilmelde dig. Indtast venligst nedenfor de personlige adgangsoplysninger, du har fået tilsendt. Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, skal du gøre det. tilmeld dig først.

Connexiontilmeldingglemt adgangskode?